tisdag 8 juni 2010

Packa mammas ryggsäck ..



När klockan är sex på morgonen, beslutar jag mig för att ringa jobbet och säga att jag blir hemma.

Åååå, hela natten har varit en mardröm, fast i vaket tillstånd!
Hosta och ont i halsen och en evigt rinnande näsa.
Och heshet.

(Allt beror säkert på att jag i helgen suttit med ac:n på i bilen och kall luft strömmande rakt mot mitt ansikte! Ååå, hur kunde jag vara så blåögd!)

Så tänker jag .., "nä, jag cyklar dit och hjälper till med det viktigaste", det vill säga, det som jag brukar pyssla med om morgnarna och så får det vara bra med det.

Efter hundra meters cyklande, ångrar jag mig.
Cyklar hem igen .., byter om till arbetskläder .., och beslutar mig för att arbeta min ordinarie tid.

Det går någorlunda.

När klockan är två, och en ynka timme återstår av arbetsdagen, sprätter alla energifjädrar iväg - ja, så där som när man pangar en väckarklocka -, och jag säger till chefen att nog tycker jag att han borde skicka hem denna ålderstigna madame som är så eländig och han smajlar och säger - efter en stunds tvekan - att okej då.

Hon ska ju ändå snart sluta, tänker han säkert.

Så nu packar jag lite inför resan till Stockholm på torsdagmorgon ..., då, när vi ska fira den där lille ättapjötten som kom som en present till familjen, långt efter de övriga syskonen ., han som på fredag ska få ikläda sig stilig uniform och tre dagar senare arbeta som konstapel i Malmö.

Den där så innerligt älskade ättapjötten ..,. som på bilden ligger utsträäckt på en soffa i Saltsjö Boo.

Det var den dagen han såg sitt livs första kopparödla.

4 kommentarer:

Cicki sa...

Jag vet att vi tidigare har upptäckt att vi har vissa gemensamma beröringspunkter. Mycket på grund av våra fd gubbar och deras jobb. Ändå hickar jag till när du skriver Saltsjö-Boo. Där bodde vi också, i Orminge, på Skarpövägen. Jag jobbade på Metro i Ormingecentrum. Detta var mellan våren -74 och december-76!

Mildamakter sa...

Är fullt och fast övertygad om att sonen kommer att bli ett glimrande tillskott till poliskåren i Malmö ;o)

Elisabet. sa...

Cicki: men vi bodde inte där, hälsade bara på ,-))

Mildamakter: jadu .., du kanske ser honom någon gång ,-)

Cicki sa...

OK då förstår jag.