fredag 8 oktober 2010

Loppisfynd ....

filten  
















Alldeles vid infarten till Falkenberg, ligger Röda Korsets lokal "Kupan".

Vilket paradis för oss loppisälskare!

Det är inte bara så att där finns mycket att välja på, allt är dessutom vackert exponerat.

Vid ett bord står en kvinna och dukar så fint .., allt är förstås till försäljning: porslinet, linneduken (där finns mängder med linnedukar som hänger så fint på galgar, allt är manglat eller struket!), ljusstakarna och uppläggningsfaten.
















Och i en hylla trängs riktiga yllefiltar. 

Jag faller pladask och köper den här stora, gröna filten (ljusare på ena sidan).

Priset: 40 kronor!

och titta så fint ...!



märket


Jag har googlat och försökt få fram vad det här märket betyder, men icke, sa nicke.
Någon som vet?

6 kommentarer:

Turtlan sa...

Fynd!

Fina färger och säkert jättebra kvalité.

En filt med lite tyngd i.

Spännande se om någon vet vad märket står för.

Elisabet. sa...

Turtlan: den var så varm och härlig .., och kommer att bli en älsklingsfilt för mig!

Linda sa...

Jag tror nästan jag får bjuda in dig till min källare - den är full av loppisfynd :)

Tankevågor sa...

Jättefin filt! Har inte sett märket tidigare.

Format 900px sa...

Jaha, nu gick ju jag igång förstås som bor här i textilbygderna.

Tänkte först på AB Ludvig Svensson ifrån Kinna som är ett välkänt textilföretag i trakten och i hela Sverige om man har textilhistoria som intresse (och tydligen riktigt stort i Kina).
Det finns mycket att läsa om det om du Googlar.

Men jag fick inte riktigt ihop det med C L S som det stod på din etikett.
Då hittade jag följande artikel från/om textilindustrin i Norrköping.
Kanske kan det stämma med din filt.

http://www.nt.se/img/2008/9/15/4201624.pdf

Jag läste inte så noga och vet inte om de olika Svensson:arna var släkt, samma person...? Eller om det bara var en tillfällighet att de båda hette Ludvig Svensson.

Varma hälsningar från Knallebygden! :)

SoF

Åsa sa...

Hej! Nu har det 11 år sedan ni skrev om de fina filtarna. Jag vet inte om bloggen fortfarande är igång. Men saken är den att jag precis köpt en likadan filt. Jag undrar om ni vet om dessa filtar möjligen kan vara behandlade mot mål? Dvs behandlade med DDT eller liknande? I så fall ska de ju absolut inte användas.

Hälsningar Åsa