måndag 4 oktober 2010

Till middag blir det rårakor ....


Och pv blir så glad, så glad.

Tänka sig, att riven potatis, morötter, lite squash, salt, peppar och två ägg, kan bli så himmelskt smarrigt!

Till detta rivs det vitkål och morötter.

Lingonsylt till.

(Alltsammans, potatisen, morötterna och squashen + kryddorna och äggen, bara rörs ihop. Häll bort allt vatten som blir av detta. Tjoppa ut matskedstora klickar i het stekpanna (smör/olivolja blandar jag ...), platta till med gaffel .., vänd efter en stund ... och så bara grädda så att det blir lite knaprigt.)

12 kommentarer:

Turtlan sa...

.... jag är på väg! Spara en till mig också!

Ååååå så gott!

Hälsar Vän av rårakor!

Elisabet. sa...

Turtlan: åååå, alla är uppätna ,-(

Jag ska spara nästa gång.

Visst är det smarrigt!

Turtlan sa...

....ååååå synd ;-)

Jag får steka några egna en dag.

Evas blogg sa...

Gott!!!

Elisabet. sa...

Eva: ja, det är sååå gott!

Ingela sa...

Det var länge sen jag gjorde rårakor, raggminkar eller för den delen "rivelschpannkakun". Och aldrig har jag haft squash i dem. Måste provas, jag har en kvar i kylen, den sista för i år.

Ingela sa...

Raggmunkar ska det vara förstås.

Det där djuret jag skapade här ovan kan man fundera över hur det ser ut. Och beter sig.

Joanna sa...

Hmm har aldrig heller provat men låter jättegott. Vad har man till dom??

Anita sa...

Åh, rårakor är jättegott! Fast squash har jag inte haft i dem tidigare. Ska prova! ;)

Tankevågor sa...

Oj så gott det lät! Har också en gubbe här hemma som älskar såna. Måste nog göra det igen någon kväll här i veckan för det var länge sen nu.

Elisabet. sa...

Ingela: du tänkte förstås på minkarna som det pratades om på nyheterna ,-)

Joanna: vi hade en sallad på rivna morötter och vitkål och jag har även lingonsylt.

Anita: nu hade vi squash i kylen, så det var därför jag tog den .., jag vet inte om det smakar just nånting av detta egentligen ...?

cruella sa...

Raggarmunkar (och raggarsockar, fast inte på tallriken då) säger min yngsta och det åt vi igår, hemlagat förstås. Med bacon och lingonsylt. Och när vi satte oss till bords sa 14-årige sonen: "Vi får väldigt bra mat här hemma. Man tänker inte riktigt på det, men den är väldigt god och varierad och så."

Haha! Och samtidigt blev jag helt varm i modershjärtat, för han är inte den som kommer med överorden.