söndag 31 oktober 2010

Villan ...
















Så här ser det ut, fabrikör Johanssons bygge.

Jag antar att det är garaget vi ser till höger.


Boningsdelen.

Med hiss mellan våningarna, sju toaletter och fem duschar.
Eller om det var tvärtom.


Grannhuset 

Och här är ena grannen till fabrikör Johansson.
Längst t.v. skymtar den ena av sju byggbodar.


Den andra grannen.


Och så lilla huset som ligger ännu närmare havet, men som inte är nybyggt.

Den giraffliknande byggkranen skymtar där bakom.

Fabrikör Johanssons "hus" kommer säkerligen inte att störa några grannar.

Inte heller kommer den att skymma utsikten från det gula huset på kullen.

Det jag däremot funderar över, det är om sjuksköterskan Ulla Andersson eller sopköraren Helmer Lindqvist hade fått ja från byggnadsnämnden i Falkenberg för ett liknande bygge.

Det är vad jag grunnar på.

10 kommentarer:

Monet sa...

Anar jag mig till att du tycker att Sverige är "odemokratiskt"? I och för sig är väl sjuksköterskan och sopåkaren troligen inte så roade av att bygga sig den här sortens "monument". Vem behöver så många duschar? Hiss mellan våningarna kan kanske behövas vid ev. handikapp dock. Jag tror inte heller de har råd, om de inte vunnit högsta vinsten förstås.

Om nu huset inte stör, varken utsikter eller påverkar ert vackra naturreservat så skulle jag fortsätta att förundra mig över varför vissa måste bygga sig den här sortens hus men annars strunta i det. Ibland är det också bra att vissa tänker "stort" - tänk så fint det är att vi kan vandra i Prins Eugens Valdemarsudde till exempel. Eller Thielska villan eller Villa Pauli i Djursholm, alla före detta praktvillor i privat ägo från början. Kanske blir din fabrikörs hus säte för något kulturellt och trevligt, öppet för alla om hundra år eller så? :-)

Elisabet. sa...

Monet: att människor "tänker stort" och gör sånt som andra inte har en tanke på .., det stör mig inte det minsta.

Det absolut enda som stör mig i det här sammanhanget, är just det du nämner i början: jag tycker att det är fruktansvärt odemokratiskt!

Inte att en människa bygger så här, det får man gärna göra om man har behov av det, det odemokratiska är att jag är FULLSTÄNDIGT FÖRVISSAD om att dom här reglerna absolut inte gäller för just sopåkaren, säg .., om han hade vunnit x-antal miljoner på trav eller Lotto.

Det tror jag verkligen inte.

Och d e t, det stör mig.

För då handlar det inte om rättvisa, utan om m a k t.

Elisabet. sa...

Med "reglerna" menar jag förstås att han eller hon aldrig någonsin hade fått byggnadslov för nånting så vidlyftigt ,-)

Sven Teglund sa...

Elisabet: Jag håller med dig, det är väldigt orättvist när det gäller byggnadslov och möjligheter att bygga. Det är som om Sverige blir mer och mer orättvist och odemokratiskt, de rika har företräde hela tiden. Och korruptionen är utbredd.

Sen, varför skall allt vara så stort och flashigt? Man kan ju bara sitta på ett ställe samtidigt!

Elisabet. sa...

Sven: i Hallands Nyheter hade en insändare skrivit att det handlar om avundsjuka, när man knorrar.

Det gör det INTE.

Inte för min del.

Jag skulle aldrig vilja bo så stort och känna ett behov av att ha det så vräkigt, men det är jag det.

Och jag kan köpa om andra vill .. men .., då ska samma regler gälla för alla.

Och att smälla upp ett stort schabrak som - visserligen inte stör mer än två grannar - men som blir hur synligt som helst från stranden .., det övergår inte bara Länsstyrelsens och Naturvårdsverkets förstånd, även mitt.

Och sen man sett alla Uppdrag Granskning .., har jag tappat tilltron till myndigheter, - om jag nu har haft någon - ,-)

pralinen sa...

jisses vilket galet hus, sannolikt likt fabrikörn, om han inte bättrat sig sedan våra vägar korsades helt arbetsrelaterat för nu rätt många år sedan... då körde han översittarstilen, kan kanske anas liiiite i valet av bostad nu oxå?

baratradgard sa...

Egentligen vill jag tycka att din fabrikör får väl bygga ett stort hus om han har råd med det. Det är ändå häftigt med hus som tar ut svängarna lite grann. Som inte är som alla andra.

Men så tänker jag på huset några hundra meter från där jag bor. Ett gigantiskt, skitfult grått cementböle alldeles vid stranden på en liten gränd av små fiskarstugor från 1800-talet. Det byggdes för nåt år sen. De flyttade t o m cykelstigen vid stranden så att tomten fick lite trädgård. Jag lovar att 90 % av tomten är bebyggd av jättehuset - något som normalt aldrig är tillåtet.

Häromsistens läste jag att ägaren - ja han är räddningschef på tekniska förvaltningen. Delar de fikarum med byggnadsnämnden månntro?

(Men jag ler lite i njugg när jag gå förbi på dagliga rundan. De 10 stora bambu-plantorna som säkert kostat 500 kr/st - ja de har snart de salta vindarna från havet tagit död på..

Elisabet. sa...

pralinen och baratradgard:

det här att man bygger stora och annorlunda hus, det är INTE DET jag är emot, utan att det inte är lika lagar för alla.

Att man, om man har en massa pengar och makt bakom ryggen, får annan behandling än s.k "vanliga människor".

Jag vet, det är oerhört naivt, men jag tycker inte att det ska vara just så.

Anonym sa...

Pengar löser det mesta i denna värld! Ibland kan man misstänka korruption. Demokrati är inte alltid rättvisa.

Elisabet. sa...

Anonym: när man går nere vid havet ser man byggkranen sträcka sig mot himlen och man grunnar hur detta ska bli innan det är klart?