söndag 31 oktober 2010

Dagens fönster ….



























I systerlandet i österlandet i öster, i Finland, bor Sture.

Närmare bestämt i Närpes, i Österbotten. 

Tvärs över Kvarken bara! 


Det är Sture som - under en promenad med hunden -, tar fram fönsterhåven och fångar dessa helt ljuvliga fönster!

asture4


Så här skriver han:

"Hej!
 
De här bilderna är av ett ödehus som ligger mitt bland oss i detta villa-radhusområde där jag nu bor.
Jag vet inget om det, men det har säkert en historia det vill berätta.

I synnerhet den där skon på trappan.
Jag har inte arrangerat det utan den bara fanns där. Vems är skon? Den är väldigt gammal, och varför bara en sko. Den är sliten o trött som också dess ägare säkert också var när han steg ur sin sko.

Det finns också ett uthus på gården som nog varit ett fähus med plats för några kor, en häst, kanske nåt får, så jag antar att det är en småbrukarfamilj som bott där. Men troligtvis inte på 30-50 år. ¨
Huset kan vara ca 100 år gammalt.
 
asture3


Och skon på trappan ...

sture1


 Jag går rätt ofta förbi där när jag är ute med vovven och ibland går jag in på gården. Står och funderar en stund. Tänker på hur slitsamt det var att vara småbrukare för 70-80 år sen. Tänker på mina förfäder.

Blir litet vemodig och sentimental.
Tur att jycken vill gå vidare, annars skulle jag väl stå där än och grubbla.”

5 kommentarer:

SoF@Blindstyre.se sa...

10 points!

Ja du Elisabet, du fattar väl att jag "går igång" som en tok på den här bildserien.

Så gammalt, slitet och helt uuuunderbart vackert...å så skon - nästan för bra för att vara sant.

TACK!

Elisabet. sa...

SoF: ja, visst är det underbara bilder! Jag hoppas Sture läser här och ser din kommentar ,-)

Då blir han nog glad.

qi sa...

Jag gillar också både bilderna och det Sture skriver! Precis så är det för mig också när jag ser eller hör något som fångar mitt intresse. Fantasin går igång. Hur blev det så? Vad hände sedan? osv...

Elisabet. sa...

qi: ja,detsamma gäller mig ..., det blir som en roman ...

En dåres försvarstal sa...

Tack för de orden "Blindstyre". Och qi, just när man står på en sån ödetomt en stilla försommarkväll, så börjar nog fantasin rulla på. Ser att du tänker ungefär som jag.
Elisabeth... naturligtvis läser jag. Det där med utedasset är ganska kul, för det är verkligen på "behörigt" avstånd från dendär jaktstugan. Uppför en skogsbacke i oländig terräng, så man ska inte spara sitt ärende till sista sekunden om man ska hinna fram utan att det sker en olycka :D
Sture