fredag 5 november 2010

Fredagsfönstret ...




Den rara Kerstin ("Tjerstin" som man säger hemmavid ..., ja, hon, Kesu är bördig från Västerbotten och har för övrigt världens vitsigaste namn på sin blogg ...) skickar en alldeles underbar fönsterbild!

Visst blir man glad av såna färger!

Så här skriver fönsterfångerskan:

"Fönstret kommer från ett hotell på den tunisiska ön Djerba där jag var förra året. (Tillika Medelhavets sydligaste ö.) Hotellet består av några hundraåriga stenhus som fogats ihop med vinkliga gångar. När man klev ut från rummet hamnade man på en takterrass och tittade ner på en av innergårdarna som gick i – rosa."

Och blommande Bouganvillea!

En sådan fanns i köksfönstret hemma i Malå när jag växte upp.

Under en resa till Mallorca 1960 (pappa och mammas första och enda charterresa,därefter reste mamma på egen hand, till Paris, London, New York och Montreal .., och jag önskade sååå att hon hade varit som alla andra mammor som ville åka till sol och bad ...), nåja, under den resan hade mamma tagit med sig blomskott hem till norr och i en tjusig kruka med nåt som liknade guld-boll-fötter, där fanns just en Bouganvillea.

En sommardag i min barndom fick jag för mig att småfåglarna ute på gräsmattan skulle få mat.

Genom det öppna köksfönstret kastade jag brödsmulor i parti och minut, mest parti .., och den oerhört rikblommande Bouganvillean tappade nästan alla sina blad då jag råkade nudda vid grenarna var gång det var dags för brödutkastning!

Jag minns knappt att mamma var arg när jag liten, men dåååå ......, när hon upptäckte den nästan kala blomman, då blev hon arg, för att inte säga r a s a n d e.

7 kommentarer:

Tankevågor sa...

Vilken härlig bild och text! Tack för den!

Kesu sa...

Nu rodnar jag ikapp med blommorna och husfasaderna. Så roligt att du ville lägga ut bilden :)

Så man kan ha bouganvillea på våra breddgrader? I Malå? Häftigt!

Tänk att din mamma reste så friskt så tidigt. Übercool!

Anonym sa...

mormor jag tycker du och thomas ska komma på middag idag klockan 18.00!! :D
KRAM EMMA & ELLIE :)

Elisabet. sa...

Londongirl: ja, visst är bilden fin!

Kesu: nja, inte utomhus, utan inne förstås!

Kesu sa...

Så klart, men ändå. Trodde de behövde MYCKET sol för att klara sig. Alltså mycket mer än vad vi kan erbjuda hos oss.

Elisabet. sa...

Kesu: nej, jag hade en i Ystad också, sååå fin var den! ,-)

Evas blogg sa...

Vilken makalöst vacker bild!