torsdag 4 november 2010

Torsdagmorgon i landet Halland ...



Bordet är dukat.

Där finns allt det vanliga (ja, här bor enjängda familjen, den vackra duken som jag fick av min systerdotter, kommer förmodligen att ligga på bordet i minst tio år ...).

Men, där finns också en kopp som står framme till vännen Gunnar i Jämtland.


"Saki - jaki!" sa jag till Gunnar när han var här i somras och om morgnarna uppenbarade sig i den eleganta kimonon.Och så bugade vi artigt.


Nu på morgonen ringer jag till Jämtland
..,och när Gunnar svarar ropar vi unisont: "saki - jaki"!

"Vill du äta frukost med oss?" frågar jag sedan och tänk, det vill han.

Efteråt känner man sig så glad.

Å, vad vi tycker om Gunnar!



I väntan på att äggen ska koka, slår sig den nu höstlovsledige pv ner vid databordet.

Under tre dagar har han och andra kollegor haft studiedagar.

"Hur har det varit idag ..?" har jag frågat när han svettig kommit hem från stan och pustande lagt ifrån sig cykelhjälmen - efter att först ha tittat på Tiden, förstås -.

"Ja, ja, rejäl motvind .., 1.01.13, ja, det får duga .., vad sa du, hur dagen har varit ..., ja, helt ärligt har det väl känts som en massa flum .., men idag var det faktiskt riktigt intressant", har han svarat.



Men nu är han ledig.

Det eldas i pannan .., skidpjäxorna står prydligt på plats och väntar på en rullskidetur senare idag.

Och från gomorron-tv hörs den stilige författaren från Västerbotten berätta om sina år som alkoholist och himlen är gråblå och det blåser friskt, men regnet håller sig ännu borta.

Det blir nog en bra dag.

6 kommentarer:

Evas blogg sa...

Vilken härlig frukost! Och vad fint att ni dukade till Gunnar också. Det antar jag att han gillade. Här är en strålande höstdag. Plus sju grader och sol. Upp och nedvända världen, men det är jag så tacksam över.

Ulrika sa...

Det gör jag med.

Gillar Gunnar, alltså. :-)

Kesu sa...

Jag är ett frukostfreak och blir sugen bara jag ser ditt bord. Men säg mig, VAD är det i den avlånga lådan? Sylt? Marmelad? Jag blir så nyfiken ;)

Elisabet. sa...

Eva: ja, det får jag hoppas .., det var såå roligt att ha honom här i somras!

Ulrika: vi kan bilda en fan club!

Kesu: just det, marmelad, pl.marm.-10, infrusen av pv och sedemera fylldes marmeladglasbyttan på.

gunnar i vaplan sa...

Tack för frukosten! Valnötsbrödet och plommonmarmeladen smakade utsökt..!
Ni är nog bra "tossiga" ni två där i det gula huset på kullen :-)
Nu är det redan mörkt här utanför fönstret, dagarna har blivit korta.
PS. Härliga bilder...

Elisabet. sa...

gunnar: men det var himla trevligt att ha dig här!