fredag 18 februari 2011

Här och nu ...



... sitter jag ute vid söderväggen och gör ingenting.

Inte ringer ortopedläkaren heller och det är knappt att man vågar gå från gården.

Och där sitter jag i en trädgårdsstol av vit plast och med telefonen inom räck, - och hörhåll.
(Glöm att här finns mobiltäckning).

Och v ä n t a r.

Och v ä n t a r-

Och lyssnar till småfågelkvitter ..., ser ett äldre par promenera förbi .., funderar lite.

Mellan varven tittar jag på lilla rödhaken som sitter i ett träd och håller koll.

Man kan undra vad den funderar på?



Bara en liten bit ifrån mig ligger sigge nilsson och pElle.

Så snart jag har tagit bilden, somnar båda herrarna.

pElle snarkar.


Bilden visar den då 93-åriga Sonja Ahlbor i Bromma.
Fotograf: Anna Simonsson.

Själv försöker jag - så gott det går - att bläddra i boken "En dag i Sverige", med tre tusen bilder fångade av olika fotografer under ett och samma dygn, den 3:e juni 2003,

Boken, som inte bara är underbar - den är mer än så -, var en present från dr Böhlanders svärföräldrar; ja, jag fick den på min 50-årsdag.

Och medan jag bläddrar, irriterar jag mig på den gipsade handen.

Å, så den är i vägen!

Stört omöjligt är det att hålla i och läsa John Irwings senaste bok - den som är tjock som en bibel -, eller bara detta att tvätta håret .., eller att fummel-knattra på tangentbordet och ideligen behöva "sudda", och glömmer jag bort mig och viftar på lite med handen, kommer värken i tummens insida som ett brev på posten.

Som en glödande nål är det.

Och man tänker på jobbet och arbetskamraterna och på den som måste arbeta extra och man önskar att det fanns ett trollspö att ta fram och så, vips bara, vore allt som vanligt!

Och ändå, det vet man ju, att sett i ett större perspektiv, är detta förstås ingenting.

Just så är det.

2 kommentarer:

Tankevågor sa...

Förstår att det känns trist att vara i "paket" när du mycket hellre skulle vilja vara på ditt nya jobb.

Vad fina de är kattkillarna när de ligger där tillsammans i solen! :-)

Han är så lik vår Merlin....fina Sigge!!

...Merlin som är så sjuk igen...ska till veterinären på tisdag. :-(

Elisabet. sa...

Då håller vi alla tummarna för Merlin!!