onsdag 16 februari 2011

Om Blöj-Kurt och Pistol-Harry ....


Gammalt vykort från Malå, som då hette Malåträsk.
På udden som sticker ut, alldeles vid vattnet, växte jag upp.

På Facebook startas en tråd som handlar om smeknamn (i viss mån även öknamn) på malåbor, ja, från förr och nu.

Det blir en alldeles omåttlig aktivitet: det är som om detta öppnar enorma dammluckor i våra minnesarkiv och hela tiden tillkommer nya namn.

Och hur tydligt som helst ser man betydelsen av dom här "namnen"; hur dom på ett så lättsamt vis visar vem som avses.

Ofta förknippas smeknamnet med personens yrke.

"Cykel-Erik" torde ha varit Sveriges billigaste cykelreparatör (det var billigare att gå till honom och få ny cykelslang och dessutom få den monterad, än att enbart köpa ny slang på Bergströms Järn!), "Korv-Karin" var och är dotter till "Hubbes Grill" ..., "Blomster-Anita" drev blomsterhandel .., "Sotar-Kalle" var den tjusigaste mannen i Malå tyckte många .., och där var "Sop-Nisse", "Konsum-Kurt"och sonen "Konsum-Kalle" (som blev präst) och inte minst "Glas-Kurt" (som hade glasmästeri), som sedemera förvandlades till "Blöj-Kurt" (tillverkning av blöjor) och köpte vårt hus, dvs, mitt barndomshem. Numera är han kanske rätt och slätt bara .., Kurt?



Att "Bio-Ellen" (som även kallades "Spirella") sålde biljetter till Forumbiografens föreställningar är väl rätt logiskt, liksom att "Möbel-Ola" hade möbelaffär.
(Dessutom var han pappa till Anders, min klasskamrat .., och när "Möbel-Ola" för en tid sedan dog, kunde man bl.a. läsa följande om honom: Ola - född i Karlsborg -, ansågs av många som en duktig yrkesman och var i vida kretsar känd som en unik historieberättare. Det var något av hans signum. )

Vad "Esso-Anders", som verkligen visste värdet av att småprata med kunderna, sysslade med, kan nog alla räkna ut.

Handlade det inte om vilket yrke personen i fråga hade, visade smeknamnet ofta på någon egenhet.

Där fanns "Ohängde-Bengt", "Snål-Rune" (en lärare som, trots sitt asketiska leverne, påstods vara miljonär), där var den hetlevrade slöjdläraren "Lill-Vicke" (inte så högrest som ni förstår och underbar kund i affären .., han köpte onyttig mat, typ rökt fläsk, när hustrun Gull-Britt - legendarisk distriktssköterska - var på semester ...), där var "Albyl-Kennet" - förmodligen inte någon frekvent solariebesökare - .., där var "Sprätten" och där var "Lill-Kjell".

Några minns även "Tjenamoss" - som egentligen hette Helge Forsmark - och nästan oupphörligt rökte John Silver utan filter. På 60-talet körde han ut färskt bröd från Lundgrens bageri och hälsade människor han mötte med just ordet: "tjenamoss!".

Där fanns även "Reserv-Jesus" med sitt yviga skägg och "Hakkulös" (utan markerad haklinje ....) och måhända är det mest kvinnor som kommer ihåg "Kåt-Erik"?

"Kalle -Zündapp" var såklart innehavare av en moped av märket Zündapp, men hade även en stor bandspelare där jag ibland fick lyssna till den här mannens skönsång.
(Hade någon då berättat att jag, några år senare, skulle sitta i mr Fords vardagsrum - där guldskivor prydde väggen - och dricka kaffe, hade jag svimmat. Sångaren med den smäktande rösten gifte sig nämligen med min blivande mans kusin och bodde under en tid i Lycksele!)

Och tänk, att i Malå gick kyrkans man, Harry Edström , under benämningen "Pistol-Harry"!

Just så var det med alla smeknamnen hemma i Malå!

16 kommentarer:

Rexxie sa...

...och nu undrar menigheten vad du kallades?!

Anonym sa...

HA HA HA HA HA!!
Att Sotar-Kalle var stilig (är han väl än) kan ja tro! För att inte tala om Sotar-Pelle (sonen) som jag var så fantastiskt förälskad i.
Glöm inte Pelle-Tjomaj... och Sven-Antenn...

Dammluckorna öppnades hos mig också!

/Alexandra

Elisabet. sa...

Rexxie: på min tid var det mest män/pojkar som fick såna här namn ,-)

Alexandra: när Sotar-Kalle kom hem till oss och skulle sota, gömde jag mig i garderoben ..., haha, jag blev så blyg!
Pelle-Tjomaj kommer många ihåg, jag med!

Evas blogg sa...

Tänk jag har inga namnminnen. Jag växte upp i stan, kan det vara skillnad tro? Jo jag minns en tjej i skolan som kallades "PissMaja", stackarn. Hon var fattig och bodde i ett gammalt hus strax utanför stan. Jag tyckte synd om henne men tordes inte stå upp för henne då hon var mycket äldre och de som retade henne var storpojkarna.

Anonym sa...

Stiliga män har den effekten på oss kvinnor. Jag förstår dig precis!

/Alexandra

Elisabet. sa...

Eva: oj, så hemskt! Och ja, jag tror att det är enklare att det blir såna här namn på mindre ställen.

Alexandra: ,-)

Anonym sa...

Blir du med ? =)

Fotoutmaningen; Gamla som nya bilder, inte bestämda dagar ,bara i bestämd ordning ;

1a bilden: Några du umgås väldigt mycket med.
2a bilden: En bild på dig själv.
3e bilden: En bild på någon i din familj.
4e bilden: En bild på något som gör dig glad.
5e bilden: En gammal bild på dig själv.
6e bilden: En bild på ditt syskon.
7e bilden: En bild som du aldrig lagt upp.
8e bilden: En person som du saknar.
9e bilden: Någon i din släkt.
10e bilden: En bild på din favoritplats.
11e bilden: En person du kan berätta allt för.
12e bilden: En bild på din vardag.
13e bilden: En bild från ett ställe du älskar.
14e bilden: En bild som påminner dig om gamla tider.
15e bilden: En bild på barndomsvänner.
16e bilden: En bild på dig själv.
17e bilden: En ovanlig bild.
18e bilden: En bild på din fritid.
19e bilden: En bild som du är nöjd med.
20e bilden: En bild på dina närmaste.
21e bilden: En person som alltid ställer upp för dig.
22e bilden: En bild på en tid du saknar.
23e bilden: En bild från i somras.
24e bilden: En bild som gör dig glad.
25e bilden: En person som alltid gör dig glad.
26e bilden: Någon/några som du alltid har roligt med.
27e bilden: En bild som du alltid skrattar åt.
28e bilden: En tokig bild.
29e bilden: Den nyaste bilden på dig själv.
30e bilden: Någon du aldrig kommer släppa taget om.

Kram Lotha

Elisabet. sa...

Lotha: njaaaaa, jag vet inte ...,. jag måste tänka ett tag. Jag har haft nästan-sånt-här på bloggen ett par gånger och risken är att det framkallar kräkanfall (inte nu igen!)hos den som tittar in .-)

Rexxie sa...

Vågar man gissa på att bild 1, 11, 20, 25, 26 och 30 blir på PV allihopa???

Elisabet. sa...

Rexxie: jag tror inte att jag berättar precis allt för nån enda människa ,-) Faktiskt.

Ingela sa...

Det kan vara snubblande nära mellan smek- och öknamn. Många är roliga, speciellt de gamla. En del är ganska förfärliga och jag skulle bli väldigt ledsen om jag kallades för något som anspelade på yttre brister eller inre tillkortakommanden.

Elisabet. sa...

Ingela: ja, jag håller med! Det finns hemska exempel på sånt också, men dom tog jag inte med, sen visste jag heller inte vem det handlade om.

bettankax sa...

Emile Fords vardagsrum...?? Jag tror jag svimmar. Detta måste vi tala om. Jag hade en LP-skiva som jag spelade sönder och samman.

Elisabet. sa...

bettankax: jodu! Och inte visste jag vem vi skulle fika hos heller och när dörren öppnades stod han där! Jag uppsökte omgående badrummet och försökte torka svetten ...

Några år senare uppträdde han i Ellös Folkets Park, på midsommarafton. Då kom han fram och pratade med han som då var min pojkvän (och blev min man ..) och jag stod stammande där intiil.

Ååå, vad jag tyckte att han var bra! Så småningom skilde dom sig och kusinen gifte om sig med Regina Lunds pappa ,-)

Sven Teglund sa...

Haha vad roligt med ök- och smeknamn. Det är ju verkligen en speciell form av humor i det.

Jag hette Mölla hela uppväxten...:)

Elisabet. sa...

Sven: ja, så länge man inte sårar någon ,-)