fredag 6 maj 2011

Gunillas vänstra hand ...



I charken i den lilla affären (som för övrigt inte är så liten ....), arbetar Gunilla.

Hon är inte bara duktig med allt som har med vanligt charkarbete att göra, hon är en otrolig säljare.

På en kurs som jag en gång deltog i, frågade kursledaren hur många av oss som såg oss som just säljare?

Det var inte många händer som sträcktes mot skyn, kan jag lova, men säljare är ju vad vi är.

Egentligen.

Gunilla, som har arbetat i butik i nära trettio år, är verkligen medveten om den saken och visar sig också vara en mästerlig försäljare.

Och mera?

Jo, hon är pratglad, fräknig, tycker väldigt mycket om äldre människor ("vad då .., om jag inte hade arbetat i butik ...? ja, du .., då hade jag gärna varit hemsamarit, det hette ju så förr och det ordet tycker jag om .., det skulle jag nog ha trivts med), och att vandra i naturen ("inte för att plocka svamp eller så .., bara att v a r a där ..:!" förklarar hon) och hon njuter av att befinna sig nära havet och tänk, så gott hon trivs i hemmets vrå - "ja, det gör jag verkligen .., vet du att jag hade ju dagbarn en tid i livet ?" säger hon leende.

När jag frågar henne om hennes mest typiska egenskap, så funderar hon en stund.

"Tja .., jag försöker i alla fall att vara positiv ...", säger hon.

Gunilla är lillasyster, Vattuman och har för övrigt höger tumme upp, vilket jag gissade rätt på.

Inga kommentarer: