torsdag 5 maj 2011

Här och nu ....



Slutar klockan två och åker raka spåret hem.
Klipper gräsmattan ..., kokar kyckling .., hänger upp tvätt ..., lyssnar förstrött till P1.

Och planterar ut Rosenbräcka och Aubretia i slänten.
Där ska bli ett anspråklöst stenparti, har jag tänkt.

Längs ena sidan av tomten växer små klungor av styvmorsviol.
När pv klipper, sparar han små öar av dessa ljuvligheter och jag gör likadant, även om jag mot slutet tänker att ja, ja, det finns violer så det räcker och blir över ..., några får hamna i komposten.

Det nyinköpta plommonträdet har ännu inte kommit på plats, utan bidar sin tid i godan ro.


Titta här, Mian!

Det var väl den här vi fick av dig/ er i fjolsomras?

Nu skjuter den i höjden så det knakar!


Till eken kommer fint främmande och förser sig med middag.

En hackspett.



Och sen, efter gräsklippandet och räfsningen .., lägger jag mig raklång i gräset.

Visserligen tänker jag lite på den där ormen som jag såg för några dagar sedan, den som slingrade sig över gärsgården - bara några meter bort - och visserligen tänker jag också på fästingar .., men allra mest tänker jag att ååååå, så skönt att ligga raklång i gröngräset och titta upp mot himlen!

Detta är vad jag ser.

En knastertorr fläder och en skymt av ett körsbärsträd.

4 kommentarer:

Rexxie sa...

Ormen behöver du nog inte oroa dig över, fästingarna är i så fall värre...

Mian sa...

Korrekt. Där är styvklematisen. Ser välmående ut!

Mian sa...

Men det var redan i maj 2009 som ni fick plantan, i samband med bloggträffen i Steninge.
Här är den i kassen:
http://miansblogg.blogspot.com/2009/05/pa-vag-till-bloggtraff.html

Elisabet. sa...

Rexxie: nja, direkt orolig var jag inte heller, jag är inte rädd för ormar, men jag vill nog inte ha den i håret ,-)

mian: den är sååå frodig och fin!