onsdag 4 maj 2011

Ungefär klockan tio ...


Ytterst långsamt utvidgar jag mitt revir i landet Halland.

Idag är första gången som jag ger mig av lite längre söderut, längs havet .., längs stranden.


Blommande körsbärsträd längs vägen.


Någon har lämnat spår efter sig.

"V was here. Me too ...", står det skrivet i sanden.

Överallt ser jag små snäckor, tång och fågelfjädrar som ligger och vajar i vinden.


Och jag tar mig över staketet och hamnar bland en skock får och slår helt enkelt följe med dem ..,vinglar mig fram i redan upptrampade spår .., ser fårlortar i parti och minut, mest parti.

Mellan varven försvinner solen och kommer åter lika snabbt.


Jag ser rester av en slagen fågel .., ett fiskskelett .., ilandflutna petflaskor .., och överallt i de taggiga snåren sitter fårull .., man skulle lika gärna kunna tro att man befann sig på en bomullsplantage - just så ser det ut -.


Om man klickar på bilden kan man höra lärkan och småpratet från några ejdrar.
Man kan också känna doften av hav.

Hit kommer jag .., till en liten vik där jag aldrig tidigare har varit!

Inte den blekaste aning har jag hur jag ska ta mig upp till kustvägen och mitt bland klipphällar och ljunghed ligger ett rött litet hus - vilken utsikt! - tänker jag ..., och vänder så småningom om och tar samma väg tillbaka.

Sneglar på mobilens display .., 11.07 visar klockan.


Det är inte direkt ett salongsgolv man promenerar på .., men säkerligen hälsosamt för balansen och jag märker tydligt att jag har blivit starkare i mina ben och särskilt i mitt högra knä.

Jag är inte längre lika rädd för att ramla.


Och så nästan hemma.

Det har varit strandstädning och i små högar ligger ihopsamlat skräp.


Går ner till vattenbrynet .., till höger på bilden .., kupar händerna och blaskar mig i ansiktet.

Doft av t å n g och h a v.

Jag har sagt det förut och säger det igen: mer behövs inte.

8 kommentarer:

Rexxie sa...

Vad är det för vits att ha strandstädning och sedan lägga ihop det i små högar? Är det inte bättre att ta med sig det på en gång?

SoF sa...

Va kul! Att du tänker på mig när du ser rostiga grejer - precis som jag tänker på dig när det kommer till fönster.
Å det är vi nog många som gör.

Soliga (och svala) hälsningar!
(och tack för titt-in)

Elisabet. sa...

Rexxie: jag tror att det är så här, att det SKA BLI allmän strandstädning och då har väl någon redan börjat dra ihop eländet, så blir det enklare att bara forsla bort det.
Annars är det ungefär lika smart som att ta upp hundbajs och lägga det i en plastpåse, som därefter slängs på marken ,-(

SoF: svalt här också .., fy, jag fryser så jag ryser!

Gunilla sa...

Åh, nu blir jag avundsjuk. Sådan fantastisk miljö du har runt omkring dig. Hos mig finns det bara hus, hus, hus, små trädgårdar och inget hav.

Christina sa...

He he, du är ungefär som Oscar Wilde ;-)
Det var väl han som sa :
"Jag har så enkel smak. Jag vill bara ha det bästa av allt."

Makalös natur och väldigt fina foton. Jag gillade speciellt det där med fåren och det grå molnet som drar in.

Elisabet. sa...

Gunilla: ja, men jag tyckte att det var lika vackert hemma i Malå, med sjön nedanför huset. Och skogsstjärnan i backen och myrstacken och Kung Karls Spira och doft av sälg och Almöke.

Det är vackert, men på olika vis.

Och vilken tur att man har förmågan att njuta av allt detta!

Christina: men det var det där sista som var viktigt .., att blaska sig med havsvatten ,-)

Inkan© sa...

Härligt med doft av sälta, tång och allt detta hav... som jag tänkte besöka denna månad - men respengarna gick till reparation av kranar och rör i köket.

Jäkla skit. När det som går sönder är över 30 år gammalt så täcker inte hemförsäkringen utgiften. skiiiit.

Så tack för att du bjuder på det vackra här:)

Elisabet. sa...

Inkan: har du vägarna förbi ..., så vet du att det finns ett litet gästrum med en vacker byrå och en obrukbar väggklocka .., allt bara väntar på främmande ,-)