fredag 11 november 2011

Den där lediga dagen ...


Då tar jag harry med mig och går ut i solskenet.

Tänk, det är som på våren!

Här är jag vid Eckes lilla hus och vänder mig om och tittar upp mot det gula huset på kullen.
Alldeles intill porlar en liten bäck.
En kråka jagar en större rovfågel - just så ser det ut -, men det kanske är tvärtom?


Och vid polska ambassaden, där det inte längre står några polskregistrerade bilar, utan i stället en företagsbil med text på utsidan om Avfuktning , där är gräset ännu nästan lika grönt.
+

Och i åkerrenen syns ännu spår av sommaren ...


Vi tar långrundan och harry är alldeles till sig av glädje!
Hit och dit springer han .., och mellan varven gömmer jag mig bakom stora enbuskage och då kommer han i raketfart och med nosen i marken och letar rätt på matte.
Stor lycka och mycket svansviftande!

Mitt i alltsammans hittar han en död och frostnupen liten näbbmus.
Över sådana skrivs inga minnesord.
Inga tal hålls.
Man kan undra hur den lilla musens liv har sett ut?


Ingenting i världen är så roligt för harry, som att hitta pinnar!
Och han vet p r e c i s var han lämnade pinnarna under tidigare promenader!


Nu har vi gått mer än halvvägs och är nere vid båthamnen.
Många har tagit upp sina båtar, men inte pv.
När vi står där hörs gnirk och gnark från bryggan.
Båtljud.


På väg uppför backen mot Fabrikör Johanssons bygge.
Nu är det i det närmaste klart och om några dagar ska det hela inspekteras.
Långt där nere ser man fågelön (till höger på bilden).
Jag, som tog på mig sticketröjan under anoraken, svettas ymnigt.
Solen värmer i ryggen.


Små tistlar som pryder hedmarken ...


Och Fabrikör Johanssons bygge.
En bit därifrån står två unga byggare och arbetar och harry springer fram och nosar och viftar på svansen och sen upptäcker han en bit kvarglömd isolering som han nog tror är en råtta eller nåt sånt..., åååå, så roligt han har med en lilla grejen!



Ja, så här ser det ut!


Och här bor håltagaren Einar Johanssons son med familj.

Tycker jag att det här gamla huset är mycket finare än Fabrikörens mångmiljonmiljonbygge?

Svar: ja.

4 kommentarer:

Fourmum sa...

Åh vilken trevlig promenad! Tack för sällskapet :)

SoF sa...

Absolut så mycket vackrare!

qi sa...

Den lilla musen mötte, det sista den gjorde, en katt (Harry N?). Det ser jag på det karaktäristiska såret i nacken. Näbbmöss äter inga katter upp, de smakar illa. Men det hindrar inte jakten och dödandet...

Elisabet. sa...

Fourmum: tack själv ,-)

SoF: visst är det!

qi: ja, men inte våra katter, dom går inte så många kilometer hemifrån, i alla fall inte pElle ,-)