fredag 11 november 2011

Trädgårdsbloggen ...


Ja, i sommar har blommorna på altanen inte visat sig från den allra bästa sidan.
Pelargoniorna, som i fjol var så oerhört vackra, har mest deppat.
Humlen drabbades av ohyra och såg skorväten ut.
Ack och ve.
Och blomlådan under fönstret här vid datorbordet, den där jag planterade kryddväxter, ja, den blev till en enda stor flopp!
Till sist gav jag nästan upp.
Och nu har jag tömt dom flesta krukorna .., nu får dom stå där och vila sig i några månader.


Men inomhus är det aningen bättre.
Plötsligt börjar orkidén blomma .., den som sett stendöd ut!
Och jag, som aldrig varit någon större fantast av just såna blommor .., hmm, ja, jag börjar ändra åsikt.


Här har jag fibblat lite med bilden i redigeringsprogrammet.
Nu tycker jag att blomman blev ännu vackrare!


Titta, så fin!


Och novemberkaktusen (som byter namn till påsk ...), den håller koll.
Vet att nu minsann ..., nu är det dags att börja blomma.


Men madame Krysantemum deppar.
Ja, hon åker nog till komposten idag.

6 kommentarer:

Evas blogg sa...

Skorväten? Har jag aldrig hört förut.

Rexxie sa...

Skorväten ser lite lustigt ut när man skriver ihop det, ser kanske bättre ut som skorv-äten...

Orkidéer är vackra, och det du antagligen har gjort är att lämna dem i fred under sommaren. De flesta vattar dem för mycket...

Rexxie sa...

Vattnar skall det naturligtvis vara!

Evas blogg sa...

Aha, då förstår jag vad det är :)

Elisabet. sa...

Eva och Rexxie: ja, just det, skorv-äten. Nu kommer jag inte ihåg vad sjukan hette .., den hade ett namn, spindel-nånting, tror jag ..?

qi sa...

Spinn? Det skorv-ätna menar jag. Det brukar alla mina växter få när de stått ute en hel sommar. Därför brukar jag duscha alla uteväxter ganska brutalt för att få bort det. Om de överlever duschen får de komma in till fönsterbrädan inne.