tisdag 1 november 2011

Det var Rexxie ....

... som fick mig att gå med i hjälporganisationen Kiva.

Himla finurligt är det!

Man lånar ut pengar - en form av mikrolån - till människor som behöver "starthjälp" och så betalas allt tillbaka i sinom tid.

Jag tycker att idén är genialisk!
(Rexxie kan förklara mera pedagogiskt).

Och när jag idag på morgonen öppnar min mail, så ser jag att vi är 121 människor runt världen som gått samman och lånat ut pengar (för min del några hundralappar) till Huruma 1 Group och när jag sedan satt och tittade på dom här medlångivarna, så blev det alldeles varmt i hjärtat.
(Man väljer själv vem/vilka man vill hjälpa, för min del oftast kvinnor som vill starta eget).

Det här formen av "bistånd" tror jag verkligen på!

Och så här såg dom ut, dom etthundratjugoen medlåneut-vännerna.

4 kommentarer:

Rexxie sa...

Det var väl tvärtom du som drog igång det hela?! Så kommer i alla fall jag ihåg det... :-)

Jag är lite imponerad över att du vågar låna ut till en så stor grupp (och stort lån)! Själv brukar jag sikta in mig på enpersonsföretag med mindre lånebehov.

Anonym sa...

Nu har lånat ut till två personer tack vare dig. Tack för inspirationen!

/Mian nr 2

Elisabet. sa...

Rexxie: jaha .., ja, det tänker jag inte så mycket på, eftersom jag inte heller satsar såna enorma summor ,-)
Jag tittar ofta på om dom ser trevliga ut (ja, jag vet, det är hemskt ..).

Mian: KUL!!!

Rexxie sa...

Jag tror inte att det alltid är så helt fel att välja pga att de ser trevliga och pålitliga ut...

I just det här fallet så tvekade jag i och med att beloppet de ville låna var typ 15 gånger medelårsinkomsten eller något liknande; MEN det behöver ju absolut inte betyda något i och med att det är en hel grupp.

Mian: Härligt att det sprider sig!