onsdag 29 maj 2013

Dags att kryssa för ....
... årets sommarpratare.

Oj, vilket medialt spektakel ..., tittade lite på direktsändning (!!!) i mobilen och det var en total röra!

Nåväl, alla rödmärkta ska jag verkligen försöka lyssna till.
I fjol hade jag stora planer på att inte missa ett enda program, men ofta somnade jag, eftersom jag - med mina arbetstider - nästan alltid får inrikta mig på reprisen.

22 Jonas Gardell (författare, artist, dramatiker)
23 Maja Ivarsson (artist)
24 Liv Strömquist (serietecknare)
25 Lasse Kronér (programledare, musiker)
26 Katarina Gospic (hjärnforskare, författare, företagare)
27 Peter Wolodarski (ny chefredaktör på Dagens Nyheter)
28 Sarah Dawn Finer (artist)
29 Carolina Gynning (konstnär, tv-profil, författare m.m.)
30 Kristian Gidlund (musiker, journalist, bloggare)

JULI
1 Virpi Pahkinen (dansare, koreograf)
2 Pelle Holmberg (biolog, svampexpert)
3 Helena af Sandeberg (skådespelare)
4 Peter Schéle (f.d. programdirektör Stockholms & Göteborgs konserthus)
5 Annika Hagström (journalist, programledare)
6 Filip Hammar (programledare, journalist)
7 Mikael Niemi (författare)
8 Leo Razzak (social entreprenör, föreläsare)
9 Sarita Skagnes (föreläsare, författare m.m.)
10 Henrik Lundqvist (hockeymålvakt)
11 Theodor Kallifatides (författare)
12 Louise Linder (präst)
13 Jenny Strömstedt (journalist, tv-programledare)
14 Jean-Pierre Lacroix (Frankrikes ambassadör i Sverige)

15 Ingemar Eliasson (f.d riksmarsalk, politiker i FP)
16 Annika Andersson (komiker, skådespelare)
17 Martha Ehlin (lyssnarnas sommarvärd, bakom föreningen Mer Organdonation)
18 Tareq Taylor (kock, tv-profil
19 Carolina Neurath (ekonomijournalist)
20 Anna Blomberg (komiker, skådespelare)
21 Ingvar Kjellson (skådespelare)
22 Maria Sveland (journalist, författare)
23 Niklas Zennström (IT-entreprenör, riskkapitalist)
24 Özz Nûjen (ståuppkomiker, skådespelare)
25 Anton Abele (riksdagsledamot för M)
26 Ann-Louise Hanson (artist)
27 Lisbet Rausing (universitetslärare i vetenskapshistoria)
28 Lars Lagerbäck (fotbollstränare)
29 Li Pamp (antikexpert, programledare, entreprenör)
30 Malik Bendjelloul (nyligen oscarsbelönad dokumentärfilmare)
31 Elin Kling (modeentreprenör)

AUGUSTI
1 Nadir ”RedOne” Khayat (musikproducent)
2 Johanna Frändén (sportjournalist, krönikör)
3 Inga Landgré (skådespelare)
4 Jan Eliasson
(diplomat, f.d. S-politiker)
5 Malinda Damgaard (modist)
6 Cecilia Edefalk (konstnär)
7 Daniel Sachs (affärsman)
8 Sara Danius (författare, ny akademieledamot, litteraturhistoriker)
9 Erik Haag (programledare, manusförfattare)
10 Martin Schibbye/Johan Persson (journalist/fotograf)
11 Lisa Nilsson (artist)

12 Kerstin Meyer (operasångerska)
13 Sami Said (författare)
14 Karin Adelsköld (ståuppkomiker, teknikexpert)
15 Ellen Jelinek (skådespelare)
16 Katrine Kielos (journalist, författare)
17 Joey Tempest (musiker)
18 Björn Dixgård/Gustaf Norén (musiker)

10 kommentarer:

cruella sa...

Men nu måste jag huta åt dig: Du har ju en smartphone, då lyssnar du ju när du vill och behöver inte alls vänta på nån repris! Musiken får man inte del av på samma sätt, sant, men den kan man ofta ha och mista ändå.

Elisabet. sa...

Cruella: javisst lyssnar jag i den, men för mig är musiken minst lika viktig! Några sekunders fjuttmusik ..., nej, det är ju hur trist som helst! Man får försöka lyssna dagen därpå i play ...

Anonym sa...

Jag bara undrar...
Varför inte Lasse Kronér
och Filip Hammar??????
Solbritt i Ystad

bettankax sa...

Tack för nästintill perfekt lista för mig också. Kram

Turtlan sa...

Man kan efterlyssna med musik men det går inte att ladda ner och spara med musik.

Ett litet tips bara!

Ser framemot många härliga timmar. Håller med de flesta av dina röda "pratare".

Kul kul!

Elisabet. sa...

Solbritt i Ystad: jo, för att Lasse Kronér har jag liksom fått tillräckligt av i sångprogrammet och Smartare än en femteklassare, jo, jag tycker att han är jättebra, men det var inte något jag direkt kände gjorde mig nyfiken.

Filip Hammar?
Jo, för att Filip och Fredrik är så oerhört tramsiga, tycker jag ,-)

bettankax: det finns säkerligen flera som ska visa sig vara bra och intressanta .., men det här var vad jag genast tänkte på.

Turtlan: Om jag skyndar mig hem på sommarkvällarna, så hinner jag lyssna till reprisen. Är hemma vid halv tio, så ... ,-)

Elisabet. sa...

Ps. Om Peter Schéle är den man som höll i festkvällen för Victoria och Daniel kvällen innan giftermålet, då tänker jag lyssna på honom också. Han var underbart bra som konferencier! Ds.

Kattis sa...

Jag brukar lyssna på precis alla, med musik, direkt, via reprisen eller i min smarta telefon, och tycker att jag alltid får med mig något, från var och en. Mitt absoluta favoritprogram, alla kategorier! :)

Är för övrigt personligen väldigt svag för Filip Hammar, som enligt mig är en skarp kille med ett stort och varmt hjärta.

Elisabet. sa...

Kattis: nej, alla .., det finns inte en chans i världen att jag hinner med det .. men jag brukar försöka. I fjol började det himla bra ,-)

Eva i Tyresö sa...

Spännande.
De där två som avslutar och sjunger Fröding så man smälter. Dom vill jag höra.
Mando Diao heter bandet på You tube.