tisdag 22 oktober 2013

Det trodde jag inte ...
 .... men intressant var det.
 


6 kommentarer:

Rexxie sa...

Vad trodde du inte?

Medianåldern är 57 år, och medelåldern är 58 år och det tycker jag inte är särskilt förvånande?!

Elisabet. sa...

Rexxie: jag trodde att det skulle vara fler betydligt äldre patienter.

Rexxie sa...

Fast (som jag konstaterar i en kommentar hos lillamottagningen) de äldre patienterna har ju redan dött i mycket högre utsträckning än de yngre; och därmed är det helt logiskt att medelåldern ligger runt 55-65 någonstans.

Elisabet. sa...

Rexxie: ja, men numera lever ju människor mycket längre .., folk blir ju nittiofem och hundra år, nog borde väl fler 40-talister (mina syskon) finnas bland patienterna ,-)

Rexxie sa...

Jo, och jag tror att om hon gör samma undersökning någon annan dag så kommer det nog med någon 40-talist (men då kommer det kanske också med någon 10-åring, så medlet blir nog ungefär samma).

En annan anledning kan ju vara att 40-talisterna så att säga redan har "hittat" sina sjukdomar?! Min mamma t.ex går ju till läkaren då och då, men då går hon direkt till reumatologen och inte till en allmän mottagning. Samma med de absolut yngsta, hamnar hos någon barnmottagning eller hos skolsköterskan, och de absolut äldsta hamnar hos ålderdomshemmets läkare.

Elisabet. sa...

Rexxie: ja, precis! Och så är det ju med mig också nu .., jag hamnar direkt på ortopedmottagningen ,-)