lördag 14 december 2013

Och limfläckar på duken ...

Första julkortet kom igår - från Malå -. Och hjärtat värmdes.

En gång i världen gjorde jag alltid egna julkort - klippte och klistrade - och köksbordet i Malå var översållat av fotografier från Extrafilm och där fanns RX-lim, pennor, små klisterhjärtan eller stjärnan och silverpennor och frimärkshäften!
Och så förstås ett A4-ark med alla adresserna.

Och naturligvis missade man någon och så tänkte man att nästa år .., då ska jag verkligen komma ihåg att skicka till honom eller henne och då tänkte den personen förstås ...,"jaha, inget julkort från Malå, då kan man lika så gott låta bli att skriva" och då blev det nån slags varannat-års-skickande.

I år tänker jag verkligen ägna mig åt julkortspyssel, även om det kanske blir i sista minuten.

Och hur gör ni andra ...?
Har ni lust, så får ni gärna berätta.


8 kommentarer:

Anonym sa...

För andra äret i rad skänker jag julkortspengarna till nåt välgörande ändamål,iår blev det Musikhjälpen/Babsan

garnlivet sa...

Gör som ifjol och skänker en summa till "Läkare utan gränser" och önskar vänner God Jul via sms eller facebook.

Eva i Tyresö sa...

Jag glädjer mig alltid åt julskrivandet. Först tar jag fram röda aken med tillbehör och listor på tidigare års skrivande.Sedan tar jag itu med amerikabrevet. Vår släkting är ju 90 år och man vet inte. Jag passade i år på att fota och beskriva för henne hur vi fick Amerikalåda av hennes svärmor när jag växte upp. Det var en verklig höjdare för en ganska fattig flicka i Norrköping. Det var underbara ting i den lådan. Nägra har jag kvar och i minnet finns allt.
Ja sedan skriver jag till flera gamla vänner i början av december och det bli alltid brev då. De korta julhälsningarna skrivs på kort eller kortbrev. Allt antecknas på årets lista.I år har jag ju inte kunnat gå sedan 7 nov så jag har haft mycket tid.....
Men sedan kommer svarskorten eller kort från dem som jag hoppat över!!!!De får nyårskort!
Kram Eva i Tyresö

mossfolk sa...

Haha vad jag känner igen varannatårsskickandet :)

Här är julkort viktiga saker! Jag blir j ä t t e g l a d när de dimper ner i brevlådan. Till kattdamernas stora förtret har matten sprungit runt med kameran i flera veckor i jakten på ett bra julkort. Till mattens stora förtret har kattdamerna varit allt annat än samarbetsvilliga. I slutändan kan vi konstatera att det är tur att Cosmos är samarbetsvillig...
Nu håller jag som bäst på att skriva adresser på kuverten :)

Mian sa...

Jag skickar mest elektroniska hälsningar, ringer en del och skickar därför bara ett fåtal julkort numera. Nästa år ska det nog endast bli MMS, mail och telefonsamtal tror jag. Chattar t.ex hellre en stund med nån än sänder ett kort.

Ingela sa...

Jag skrev alltid ett julbrev förr om åren till vänner långt bort. Foton och små berättelser om familjens liv från året som gått. De sista åren jag gjorde det var det i digital form i en särskild blogg som jag gav vännerna tillgång till under några veckor i december och januari via sms eller vanligt julkort. Men nu blir det ingetdera.

Turtlan sa...

Jag skickar julkort med frimärke men det är färre än för några år sedan.
På något sätt är det kul att skriva i ordning dem och sen posta. Lika kul att få sedan... förhoppningsvis för det har också blivit färre.

Men idén att istället skänka julkorts & portopengarna till någon välgörenhet är ju bättre. Den ska jag ta till mig. Till att börja med så blev det varsin julklapp på hos Unicef till familj & nära.

Nu ska jag skriva klart mina julkort årgång 2013. !

Steel City Anna sa...

Är det inte det som gott nytt år - korten är till för, alltså skicka till dem man får ett julkort av som man inte skickat något själv till :) så har man spenderat varsitt frimärke på varandra och ordningen är återställd.