lördag 14 december 2013

Så här berättar ni .....

Vykort från pv:s kompis Pelle ..,det var i fjol.


Turtlan: jag skickar julkort med frimärke men det är färre än för några år sedan.
På något sätt är det kul att skriva i ordning dem och sen posta. Lika kul att få sedan... förhoppningsvis för det har också blivit färre.

Men idén att istället skänka julkorts & portopengarna till någon välgörenhet är ju bättre. Den ska jag ta till mig. Till att börja med så blev det varsin julklapp på hos Unicef till familj & nära.

Nu ska jag skriva klart mina julkort årgång 2013.

Dinah: jag skickar julkort varje år. (till de jag har adressen till, Elisabet) Med posten.
De som tänker skicka e-mail eller godjula mig på facebook kan skita i det, för det gör mig bara irriterad.
I många år har jag köpt träd till julkorten eftersom avskogningen är ett stort problem och bara runt Victoriasjön minskar skogarna med 0,7 miljoner hektar per år.
Men i år köpte jag ett gäng förlossningar på Panzisjukhuset i Kongo och skickade till några utvalda. Resten får bara vanliga kort med tomtar och granar.
Och förlossningar passar ju bra i år eftersom Musikhjälpens tema är att alla flickor ska ha rätt att överleva sin graviditet.
http://www.lakartidningen.se/Aktuellt/Nyheter/2013/08/Tva-miljoner-valdtagna-i-krigets-Kongo/

Ruta Ett: jag har inte skickat julkort på flera år. Förr skickade jag massor men när jag blev sjuk så var det inte en tanke på att skicka julkort. Följaktligen får man inte så många heller, men några är ju alltid trogna och då får jag dåligt samvete.
I år har jag faktiskt broderat små julmotiv, (http://www.tillbakatillrutaettigen.blogspot.se/2013/12/dagens-broderi.html) som fått pryda mina julkort. Det är ingen massproduktion så det blir bara några få utvalda som kan tänkas få julkort från mig i år.

Babsan: för andra äret i rad skänker jag julkortspengarna till nåt välgörande ändamål,iår blev det Musikhjälpen.

Mian: Jag ser på din bild att jag skickade julkort förra året.
Men nu fanns det inget bläck i skrivaren.
Det blir miljövänlig distribution via MMS, WhatsApp, mail och Facebook i år ♡


Anonymgarnlivet sa..., gör som ifjol och skänker en summa till "Läkare utan gränser" och önskar vänner God Jul via sms eller facebook.
 

Julkort från Sonja och Gösta - i fjol -.
Mian: jag skickar mest elektroniska hälsningar, ringer en del och skickar därför bara ett fåtal julkort numera. Nästa år ska det nog endast bli MMS, mail och telefonsamtal tror jag. Chattar t.ex hellre en stund med nån än sänder ett kort.

Eva i Tyresö julkortslåda

Eva i Tyresö: jag glädjer mig alltid åt julskrivandet. Först tar jag fram röda aken med tillbehör och listor på tidigare års skrivande.Sedan tar jag itu med amerikabrevet. Vår släkting är ju 90 år och man vet inte. Jag passade i år på att fota och beskriva för henne hur vi fick Amerikalåda av hennes svärmor när jag växte upp. Det var en verklig höjdare för en ganska fattig flicka i Norrköping. Det var underbara ting i den lådan. Nägra har jag kvar och i minnet finns allt.
 


mossfolk: haha vad jag känner igen varannatårsskickandet :)
Här är julkort viktiga saker! Jag blir j ä t t e g l a d när de dimper ner i brevlådan. Till kattdamernas stora förtret har matten sprungit runt med kameran i flera veckor i jakten på ett bra julkort. Till mattens stora förtret har kattdamerna varit allt annat än samarbetsvilliga. I slutändan kan vi konstatera att det är tur att Cosmos är samarbetsvillig...
Nu håller jag som bäst på att skriva adresser på kuverten :)
Nu håller jag som bäst på att skriva adresser på kuverten :)

Ingela i Malå: jag skrev alltid ett julbrev förr om åren till vänner långt bort. Foton och små berättelser om familjens liv från året som gått. De sista åren jag gjorde det var det i digital form i en särskild blogg som jag gav vännerna tillgång till under några veckor i december och januari via sms eller vanligt julkort. Men nu blir det ingetdera.

5 kommentarer:

Ruta Ett sa...

Jag har inte skickat julkort på flera år. Förr skickade jag massor men när jag blev sjuk så var det inte en tanke på att skicka julkort. Följaktligen får man inte så många heller, men några är ju alltid trogna och då får jag dåligt samvete.
I år har jag faktiskt broderat små julmotiv, (http://www.tillbakatillrutaettigen.blogspot.se/2013/12/dagens-broderi.html)
som fått pryda mina julkort. Det är ingen massproduktion så det blir bara några få utvalda som kan tänkas få julkort från mig i år.

Mian sa...

Jag ser på din bild att jag skickade julkort förra året.
Men nu fanns det inget bläck i skrivaren.
Det blir miljövänlig distribution via MMS, WhatsApp, mail och Facebook i år ♡

Dinah sa...

Jag skickar julkort varje år. (till de jag har adressen till, Elisabet) Med posten. De som tänker skicka e-mail eller godjula mig på facebook kan skita i det, för det gör mig bara irriterad.
I många år har jag köpt träd till julkorten eftersom avskogningen är ett stort problem och bara runt Victoriasjön minskar skogarna med 0,7 miljoner hektar per år.
Men i år köpte jag ett gäng förlossningar på Panzisjukhuset i Kongo och skickade till några utvalda. Resten får bara vanliga kort med tomtar och granar.
http://www.lakartidningen.se/Aktuellt/Nyheter/2013/08/Tva-miljoner-valdtagna-i-krigets-Kongo/

Dinah sa...

Och förlossningar passar ju bra i år eftersom Musikhjälpens tema är att alla flickor ska ha rätt att överleva sin graviditet.

annannan sa...

Här kommer jag in sent omsider.

I eftermiddag ska jag fara iväg och få köpt mina julkort hos UNICEF-kommittén. Om jag hade kunnat uppbåda jultankar i oktober hade jag beställt dem när katalogen kom, men sådan är nu en gång inte jag.

Men riktiga julkort skriver jag, de allra flesta åren. Någon enstaka gång blir det i stället en hälsning fram på vårkanten, om december varit särskilt hektiskt eller särskilt trött. De människor som jag bor långt ifrån och inte alldeles vill tappa bort får ett julkort och ett litet standardiserat julbrev med ett och annat från året som gått.

Ska det vara så ska det vara på papper! Jag sätter med stor glädje fram de få julkort vi får hit ner på spishyllan. Hemma i föräldrahemmet sätts de alla upp på skåpdörrarna vid köksbordet.

Men jag tror banne mig att jag ska följa Ingelas tips och göra julbrevet online. Då kan jag ju lägga med en julsång också.