fredag 14 mars 2014

Dagens fönster ...


Förutom körsång, segling och skidåkning (läs: Vasaloppet ..., natten mot idag drömde t.ex  pv att han var uttagen i skidlandslaget tillsammans med Thomas Magnusson och Sven-Åke Lundbäck ..), så finns det nog inget som fascinerar pv så till den milda grad, ja, som att kolla SMHI:s sida på nätet.

Och varje morgon lyssnar den högt ärade pensionatsvärden på sjörapporten.

"Men varför det .., du ska väl inte ut på sjön ..?" säger jag häpet.

"Jaaa .. , men det har jag alltid gjort, lyssnat på den, alltså .., och så får jag ju veta hur det är med vinden och så .., jag cyklar ju och då är det rätt viktigt ...", svarar pv.

När jag får någon tid sedan råkade klippa av den tunna, tunna sladden till termometern, den som satt på köksväggen och mätte såväl inom, - som utomhustemperatur (jag trodde att det var en kaprifolkvist ...), då blev det rätt dålig stämning i familjen.

Plötsligt visste inte pensionatsvärden hur kallt eller varmt det var ute!

Nu har han köpt sig en ny manick.
En "väderstation".
Det är den som syns på bilden.

Och det är i den, som dagens fönster speglar sig.

Just det.
Det blev mycket väsen för lite ull.

5 kommentarer:

gunnar i vaplan sa...

Jag är också en vädernörd och kollar SMHI-sidan många gånger per dag.
Även fast jag bor i fjälltrakterna så lyssnar jag med glädje på sjörapporten mest varje dag.
Alla vackra namn på hav, fyrar och grund är som poesi i mina öron ;-)

Mian sa...

Är den trådlös? :-)

Tankevågor sa...

En väderstation önskar sig min man också.

Sjörapporten tycker jag faktiskt väldigt mycket om att lyssna på för det låter som poesi när man hör den....alla vackra namn och så. Det har jag alltid tyckt och jag har liksom "lyssnar-barndomsminnen" till sjörapporten på radion. ;-)

Kaprifol och sladd....ha ha ha....det kan inte alltid vara lätt att heta PV. ;-)

Elisabet. sa...

gunnar och tankevågor: min pappa lyssnade alltid till sjörapporten - varför begriper jag inte -, men det var väl det där välbekanta, antar jag.
Jag tycker också om uppräknandet av alla fyrarna .., när dom kom till Bjuröklubb, blev det hemtamt ,-)

mian: jag frågar pv ..."jaa", säger han.

Hjortron sa...

ÅH, jag är också sjörapportlyssnare.
Bengt Lindström läste i morse.
Han måste ha jobbat LÄNGE.
Tycker att SMHI har för kort tid på sig att läsa rapporterna, de får alltid stressa - jag håller andan för att de ska hinna "Kallast i natt i landet var ..."