söndag 9 mars 2014

Vilodagen ...

Och grannen ägnar sig åt tvätt av den sprillans nya bilen.

Vi röjer i garaget och pv är ångestfylld och vill helst spara på precis allting, ja, det är vad hans ansiktsuttryck säger.

Tysta går vi och plockar bland allt ratet.

"Ska den här vara kvar ...?" säger jag om det mesta.

Det här är väl den tionde garageröjningen och egentligen borde där vara tomt nu, men nya saker tillkommer hela tiden och allt upprepas.

En slags ljusstake från Höganäs läggs i soplådan, men efter en stund hittar jag den på ett helt annat ställe .., ja, den ska vara kvar, alltså.

Jaha, ja.

Och ovanför pensionatsvärdens huvud seglar små tankebubblor.

"Åååå, varför skulle jag nödvändigtvis dra hit den där envisa människan i huset, jag som hade det så lugnt och skönt!" tänker han säkert ...,  och ovanför mitt huvud seglar andra bubblor ..."ååå, varför skulle jag ge mig i kast med en man som sparar på precis allting!" 


Men på bordet där jag nu sitter och skriver, där ser det ut så här.

"Ska du ha kvar alla dom där papperslapparna ...?" frågar pv.

"Ja, men självklart, det är ju lotterna, ja, ja, jag ska ska köpa en liten fin ask och ha dem i .., jag gör det på tisdag då jag ändå ska in till stan ...!!" säger jag aningen upprört.

Och precis så är det förstås.

Det den ena tycker är bara rat, är för den andra nånting viktigt.

Och nu har i alla fall pv kört till återvinningsstationen och på släpvagnen låg inte bara en hel drös med sånt som aldrig används, där fanns även två cyklar .., tyg i guldbrokad .., en gammal kudde .., röda små korgar till julstjärnor (säkert femton stycken!), plastbaljor .., sånt som är brännbart .., tre svarta sopsäckar fyllda med räfs (vi har kvar till minst en stor majbrasa, ris och kvistar och annat) .., en mikrovågsugn .., en hårddisk som kraschat .., diverse elartiklar som inte längre används .., ja, hur mycket som helst.

Om det känns skönt?

Ja, ganska.

Och snart vankas moppetur till jobbet!



7 kommentarer:

Moster Mjölgumpa sa...

Precis så är det! Min oäkta make samlar på en massa skräp medan allt jag samlar på är saker som är oumbärliga;)

Kattis sa...

...och här har den röda Hiltin laddats idag, för att det där badrumsskåpet ska upp, efter åtta år av vallgravskrig, kring just det. (P hoppas nog på att jag ska ge mig, och göra det av bara farten, också, men...)

Vi har också diskuterat det att måla färdigt där som man påbörjar, och i annat fall låta bli, eller inte, då vi ser väldigt olika på sådant som halvmålade staket, byggnader och bänkar...

Det har dock, mellan varven, även pussats här i vårsolen!

Ruta Ett sa...

Rat? Är det detsamma som skräp? Har du kastat tyg??? Hjälp!

Elisabet. sa...

Moster Mjölgumpa: ja, jag glömmer aldrig din garagebild .., om du visste hur många gånger jag har skrattat åt den!

Kattis: Jag kan instämma i precis allt det du skrev; det gäller även att börja stort och sedan bara ta årslånga pauser ,-)

Ruta Ett: "rat" - sånt som bara skräpar .., jo, det åkte något gammalt mögligt tyg också ,-)

Eva i Tyresö sa...


Bravo Kattis-----hoppas några kärleksyttringar syns även i Stensjö.
Pv tänker ----snart operation och sedan lugnt en tid.....

Elisabet. sa...

Eva i Tyresö: det är precis vad han tänker ,-) Men han anar nog vad som väntar .., flera månaders av hemmasittande för sambon och DÅ kommer man på mycket som ska åtgärdas ,-)

Anonym sa...

Njae, allt tyg som åkte var nog inte mögligt. Men nu har det åkt och vi kommer förhoppningsvis inte att sakna det.
Tänk vad en liten garageröjning kan skapa mycket debatt:-)
PV