lördag 15 mars 2014

Tankar om sjörapporten ....


Nidingen .., Vinga .., Måseskär .., Hållö ..., Skagen .., Kullen .., Utklippan ..., Ölands södra udde.
  
Gunnar i Vaplan säger så här:
Jag är också en vädernörd och kollar SMHI-sidan många gånger per dag.
Även fast jag bor i fjälltrakterna så lyssnar jag med glädje på sjörapporten mest varje dag.
Alla vackra namn på hav, fyrar och grund är som poesi i mina öron ;-)

Tankevågor ....
En väderstation önskar sig min man också.
Sjörapporten tycker jag faktiskt väldigt mycket om att lyssna på för det låter som poesi när man hör den....alla vackra namn och så. Det har jag alltid tyckt och jag har liksom "lyssnar-barndomsminnen" till sjörapporten på radion. ;-)

Solveig i Dalarna ...
ÅH, jag är också sjörapportlyssnare.
Bengt Lindström läste i morse.
Han måste ha jobbat LÄNGE.
Tycker att SMHI har för kort tid på sig att läsa rapporterna, de får alltid stressa - jag håller andan för att de ska hinna "Kallast i natt i landet var ..." 

Norbergianblue ....
Lyssnar alltid på sjörapporten, trots att jag inte kan vare sig segla eller simma. Men den har funnits där i radion sedan man var barn som en sorts trygghet. Man kunde lita på att den kom med alla kända namn på fyrar och grund. Har en bok, "Svenska fyrar" som det är skönt att krypa upp i soffhörnet med. :-)
Åse Helen Gundersen Ehnberg
Brukar lyssna o ett lugn infinner sig oftast av nån anledning:) å lite fantasier om hur det ser ut med just det väder som rapporteras:)

Nils-Erik Eriksson - hemifrån - ...
Nej, inte på land. 

Ulrika Korkala ...
Fast sist jag lyssnade hade de bytt uppläsare och det var inte alls samma sak.
(Fast sjörapportsuppläsare kan väl inte leva i alla evighet de heller.)


Ylva Sandberg, Umeå ...
Det var väldigt länge sedan - hade glömt bort för tillfället att den fanns.. - fast jag har läst den ibland på smhi:s hemsida. 

Birgitta Palm - Andersson, Kopparberg ...
Javisst! Men det är trist att så många väderstationer inte längre rapporteras. Glommen t ex 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lyssnar alltid på sjörapporten, trots att jag inte kan vare sig segla eller simma. Men den har funnits där i radion sedan man var barn som en sorts trygghet. Man kunde lita på att den kom med alla kända namn på fyrar och grund. Har en bok, "Svenska fyrar" som det är skönt att krypa upp i soffhörnet med. :-)

Hjortron sa...

Har inte hört Utsira på ett tag. Eller är det som med väderleksrapporten - jag hör början men far iväg i andra tankar och får höra vädret för Norra Norrlands Inland - men det är ju som hemma då .......