lördag 8 november 2014

Det bästa för hemifrån-Ingela ...

Är faktiskt en helt vanlig middag.
För det mesta blir det barnvänlig kost i huset. Det är liksom ingen idé att laga sånt som tjejerna ändå inte äter. Jag ska absolut inte klaga, dom är vana vid en väldigt varierad kost, inga korv-å-makaron-ungar utan dom äter det mesta och gillar mat som inte är alldeles vanlig.

Men nu har jag längtat efter skaldjur i flera dagar, och det är inte lönt att laga som familjemat.
Så jag serverade en måltid till ungdomarna och lagade en krämig skaldjursrisotto till mej själv.
På riktigt risotto-ris i god hönsbuljong.

Bottnade med blankfräst hemodlad chalottenlök. Riset kokt så att det var mjukt och glansigt utanpå men med en al-dente-kärna inuti. En klick riktigt smör och riven ost, präst och parmesan blandat, sist av allt. Vitt ekologiskt vin, ett med en ful gädda utanpå och av en druva som jag vanligtvis är lite tveksam till, men det var helt OK och räcker nästa helg också.
En riktig vuxenmåltid som jag njöt av i fulla drag. Helst hade jag förstås delat den med en kär vän eller livskamrat men det gick bra så här också.

Hälsningar Ingela.

1 kommentar:

Malin sa...

Låter jättegott. Ska pusha lite på sambon så jag också får vuxenmåltid :) mumsigt.