onsdag 19 november 2014

Ett Foto i Timmen ...


Klockan 10.00.
Upptäcker som alltid, alldeles för sent, att det är Efit idag.
Och jag sitter här och surfar runt .., besöker mina vanliga bloggar ..., dom som har uppdaterat.
Läser om katter ., badrumsrenovering .., och annat.
Kaffet inom räckhåll.
Och ledig dag.


Klockan 11.00 .. öppnar jag inkorgen och upptäcker att där har kommit ett mejl, eller rättare sagt,
en bild - den här - från Winai Chanchai, eller "Em", som han kallas, pojken som nu är en ung man och som vi - ett antal bloggare och ickebloggare - stöttar ekonomiskt, ja, till hans utbildning som bilmekaniker. Nu har han avverkat hälften av sin utbildningstid, tre terminer återstår.
Han har fina betyg och man kan lätt konstatera att tiden går fort!



Vid 12.00-tiden har jag telefonsurrat med skaparen av det här vackra julkortet, där månen och stjärnorna och toppen av tornet inte syns på just den här bilden. Pratet går hit och dit och handlar om allt möjligt - julfirande, höstmörker, hundar, heminredning och hur man påverkas av sina föräldrars smak -.

I hästhagen. En gång var detta havsbotten. Det märks.

Vid 13.00 - tiden är jag ute på promenad med harry.
Möter hans bästa kompisar, Elsa och Alice, som äntligen har slutat att löpa (jag skulle säga: som inte är i löpen, längre ...men så säger vi tydligen bara i Västerbotten) ..., blir passerad av sophämtningsbilen ..., och hejar slutligen på en man som är ute och går med en stor, lurvig, vacker hund som inte är hans. Då är vi nästan uppe vid huset och harry lägger sig platt på marken, men ser att tiken (som är en valp) viftar på svansen .., då viftar han också.



Vid 14.00 - tiden har friherrinnan och jag själv ätit från en delikat thai-buffé ..., sen ett besök
på Clas Olssons och där fick dom här fina muffinsformarna följa med hem. Plus lite till.


Kring 15.00 .. då kör vi till Harplinge - ute på landet - till Lantmännen som har en slags julmarknad.
Eller inte "en slags", det är en sådan.
Halva kundkretsen från affären där jag arbetar är där, så det blir många hejanden.
Den här dagen blir allt fel för mig.
Jag lägger i fel växel .., byter från halvljus till parkeringsljus och känner mig helt ..., i en annan värld.
"Hördu, jag ringer och kollar om du kommer dig hem ...", säger friherrinan på skoj.
Men hon ringde verkligen.


Vid 16.00 tittar jag igenom bilderna från julmarknaden.
Här bjöds det på grönkål från Harplinge och om någon frågar hur det smakade, så ska jag säga att det såg ut som ensillage och smakade ungefär som jag tror att ensillage skulle smaka.
"Det är för att dom inte har rätta snitsen ...., vänta tills du får smaka min ..., då ..!" säger friherrinnan.
Just utanför samhället ser man enorma fält med högvuxen grönkål .., tydligen är "långkål" ett måste för en sann hallänning, precis som brunkål är det för skåningen.


Vid 17.00 ..., upptäcker jag vem som har legat ovanpå soffan och spanat ut genom
fönstret. Harry.


Vid 18.00 .., håller jag på att frysa ihjäl.
Upptäcker att det är 16.5 grader varmt (eller ...) i köket.
Nu blir det till att elda även i stora pannan!


Kring 19.00 blir jag hungrig .., steker upp lite kyckling, lägger det i ett tortillabröd,
duttar på chilimarinerad vitlök och lite sallad, sen är det klart.
Eftersom pv har körövning och inte kommer hem förrän sent, gör jag det enkelt för mig.
Sån är inte han.
Han kan ägna timmar åt att koka risgrynsgröt.
Sån är inte jag.


Vid 20.00 - tiden ..., ligger jag på soffan och tänker att ja, just det, i morgon blir det ett dagpass.
Bara två såna på en månad.
Slutar ett, vilket är helt perfekt. 
I morgon är det alltså jag som bakar bröd och kanske vaniljhjärtan .., beställer Wapnö (mejerivaror) och löser av vid rast.


Efter kl. 21.00 tittar jag på "Det kungliga lasarettet" från Australien, där man får titta på de
allra mest fascinerande kirurgiska ingrepp, ja, ett knäbyte ter sig som att ha fått en sticka i fingret vid jämförelse och man fattar inte vilka hemska sjukdomar som finns!

Och nu tackar jag nog för mig ..., och hoppas att pv snart kommer hem från körövningen.

13 kommentarer:

Tyglina sa...

Höll på att skriva God morgon här med när jag kom på att klockan är faktiskt 13:20 :)...
God middag! Kikar lite på don dag

Elisabet. sa...

Tyglina: ja, du hade kunnat säga god morgon, för jag har varit ovanligt slö den här dagen ,-)
God morgon på dig själv!

Anonym sa...

Grattis på namnsdagen!! ellem

Micke sa...

Det var ju en himla tur du såg det var EFIT ;)
Jag tror inte vi säger så i Västernorrland som ni i Västerbotten.

Anonym sa...



TACK FÖR EN TREVLIG DAG MED DIG OCH EN VÄLDIGT GOD LUNCH

KRAM FRIHERRINNAN.

Elisabet. sa...

ellem: tack snälla!

Micke: nej, jag tror inte heller det .., vi är nog tämligen ensamma om det ,-)

Friherrinnan: tack själv för all omtanke :)

Evas blogg sa...

Burr så kallt. Sicken tur att du kan elda.

Jessica sa...

Älskar muffinsformar! :)

Elisabet. sa...

Evas blogg: ja, och har en stickekofta att ta på ....

Jessica: jag med! Men bakar aldrig muffins :)

mossfolk sa...

Jag gör det också lätt för mig när om det bara är jag som ska ha mat. Det kan till och med bara bli mackor eller kräm...

Härliga muffinsformar, de röda med vita prickar!

Anni sa...

Grönkål som är så makalöst gott! Du har helt klart inte fått den serverad på rätt sätt!

Ruta Ett sa...

Grönkål tycker jag inte om, men brunkål....!

Elisabet. sa...

mossfolk: dom kommer att hamna som vinster i ett lotteri nära dig. Eller mig. ;)

Anni: men i jul ska jag tydligen få uppleva hur det verkligen SKA smaka ,-)

Ruta Ett: jag med! Jag älskar brunkål!