fredag 21 november 2014

"Fem saker jag blir irriterad på i vardagen ..."

*  När människor promenerar i kvällsmörkret utan att ha minsta lilla reflex.

*  När dikesrenen vimlar av utslängda tomma cigarettpaket .., ölburkar, förpackningar etc.

*  Kunder som struntar i kön, bara bryter sig igenom och säger "a .., men jag ska bara ha ett paket Prince!"

*  Att jag ofta har för bråttom i det jag gör ...

*  Och att jag inte har kommit mig för att köpa nya skor. Samma sak jämt.

Det här var dagens utmaning från Onekligen och samma hade tema hade Ulrika häromdagen, men det får bli dubbelt upp.

3 kommentarer:

Steel City Anna sa...

Intressant kulturskillnad angående kön. Här i England skulle man aldrig gå före i kön genom att själv föreslå det och tränga sej. Däremot händer det i stort sett alltid, att den som är före ERBJUDER sej, att den med bara en vara får gå före, och bereder ett lite utrymme mellan pinnarna. För detta tackar man översvallande. Så resultatet blir detsamma, utan irritation och med småprat på köpet.

Elisabet. sa...

Steel City Anna: jag kanske var otydlig, jag menar så här .., säg att jag har kön på min högra sida, då kommer en kund som ska köpa cigaretter från vänster, alltså där det inte alls är nån kö .., och bara ställer sig framför mig och säger "du, jag ska bara ha ...?"
Jag brukar svara: "då får du fråga dom övriga kunderna om det är okej .., det är inte jag som får vänta?"
Det HAR hänt att nån protesterat.
I Ystad hände det ofta, där är ju människor så rättframma :)

Det du beskriver, det händer även i "min" affär, fast så där värst översvallande kanske dom inte tackar ,-)

Steel City Anna sa...

Cigaretterna kan man oftast köpa i en separat hörna här, det är ju en bra lösning. Att man skulle snedda in fån andra hållet, nej då blev man nog stoppad av en vakt :) det händer bara inte. Men det var ju bra att man tänker på varenda iallafall och inte tvingar varenda människa att invänta varuberg för man kan ju vara medmänniska också som kund :)