måndag 17 november 2014

Två eller tre namn ....
Eller kanske bara ett ...

Äldsta dottern, hon har bara ett. Maria. Hunden hette Tina.

I inlägget här nedanför berättar jag om hur jag på jobbet i helgen gjorde en egen liten undersökning, så där hur många namn man har?

Det började med att en liten tös frågade vad jag hette och jag sa Elisabet och så frågade jag henne och det ena gav det andra .., och så skrattade jag och sa till nästa kund .."ja, då är det väl lika bra att jag frågar dig också ..?" och så där höll det på.

Många skratt blev det och jag vågade inte fråga alla .., men dom jag känner mig trygg med.
Nästan alla hade två namn.

Så kom lillasyster. Hon fick också bara ett. Anna.

Och då - i föregående inlägg - passade jag även på att fråga er som läser här.
Hur många namn har ni?

Det visade sig nämligen att frånsett en man som heter Claes, så var jag den enda med bara ett namn.
Många blev så häpna .., va, bara ett enda namn! 
Så är det även med mina systrar. Rigmor och Birgitta.
(Det lustiga är att chilimadamen Birgitta Palm Andersson, hennes syster heter också Rigmor!)


Sen kom lillebror. Han fick tre!! Per Ivar Anders.

Så vågar ni, så är ni välkomna med era namn, så ska jag minsann forska vidare :)

Min mamma hette Ann-Gerd Reine och skämdes våldsamt över sitt andranamn.
Pappa hette Karl Gustav Ivar.

Först ut är Lena i Östersund:
"Självklart bidrar jag till din forskning. Jag har tre namn, Anna Lena Margareta och kallas för Lena.
Mina tre barn har två namn vardera men två av mina mina barnbarn har fyra!! namn, och långa namn dessutom.
Lycka till med din intressanta forskning önskar Lena i Östersund."

// Ser man på .., fyra namn! Det var inte illa!

En annan Lena - friherrinnan i Steninge - berättar:
"Jag heter Lena Margareta, min mamma hette Dora Hermine (tyska namn), min mormor Karin Linnéa och min morfar Karl Peter (född i Danmark, med en tysk far)."

// Här var det två namn rakt av, ser jag.

Bert i Luleå skriver så här:
Jag har två namn: Bert och Ove. (Nummer två är numera lämpligast när jag är sur och tvär. :-) )

Men det där med namn är knepigt. Särskilt i mitt (numera avlagda) yrke.

Internationella flygresor är numera riktiga thrillers, eftersom vi har många gäster, gästforskare, lärare, professorer från Långtbortistan, som ska komma hit för korta eller långa sejourer. Där är det ibland inte bara för- och efternamn som gäller. De har ofta långa haranger, som de av praktiska skäl förkortar till vardags. Sedan glömmer de att vi måste ha alla snirklar, när vi gör bokningar. Vi måste ha det som står i passet och det är inte lite. Det händer till och med att det namn vi "känner" dem under knappt ens finns med, när vi får reda på resenärens verkliga namn.
Det är tredubbla efternamn och minst två förnamn. Ja i vissa kulturer vet de själva knappt vad som är deras för- eller efternamn. "Family name", frågar vi försynt, vilket inte gör något tydligare för kunden. För i vissa länder har man inte samma efternamn i samma familj. (Där behöver vi bara gå till Island, även om islänningar oftast vet vad de heter i efternamn.) ;-) Det har hänt, inte bara en gång, att resenärer med felaktigt namn i flygbokningen, stoppats i gaten och inte fått följa med den tänkta flygningen. Då får vi rycka in och försöka rädda situationen. 

// Hur intressant som helst, Bert!

Ulrika står på stort och drar till med hela släktens namn! 

Här får du en hel massa namn! :-)

Jag: Ulrika Charlotta.

Mina barn: Christian Marco och Andreas Carl Jonas.
(Orättvisa även hos Ulrika .., Christian får två och Andreas, den äldste, tre!)

Min syster: Linda Gabriella.

Min systers barn: Julia Izabella, Robin + 1 till, Elias + 1 till (skäms, Ulrika!).

Mamma: Eva Margareta.

Pappa: Bo Sven Krister.

Mormor: Eivor Kristina.

Mormors syskon: Gunny, Ellen, Lars Ture Leopold, Jonas Evert, Olof Valter.

Mormors mamma: Elin Katarina.

Mormors pappa: Jonas.

Morfar: Arne.

Morfars syskon: Ture Emil, Åke.

Farmor: Vivan.

Farfar: Sven.

// Här var det många två-namn, tror jag, utom din pappa ...han hade nog kunnat starta ett dansband?

Barbro i Uppsala.
"Och jag fick bara ett ,Barbro...skulle egentligen hetat Åsa men min storbror var lite osams med en flicka med det namnet så då fick det bli Barbro.Hade nog fördragit Åsa.
Mina två äldre bröder fick också bara ett namn."

Gunnar i Jämtland ...
Nils Gunnar är mina namn.
Telia, skatteverket, banken och en del telefonförsäljare kallar mig för Nils, övriga säger Gunnar.
Min son fick bara ett namn - Joakim.

Kattis säger så här ...
Min pappa heter Stig Bertil, och min mamma Monica Kristina.
Jag heter Maria Katharina, P Pierre Rune Thomas, och killarna Carl Gustav Christian och Viktor Valentin.

DU är underbar! :) 
//Se där, två barn till med olika många namn! Tack för snällord, Kattis!

Rexxie (som egentligen heter Anders, som min son ...), hänger på ...
Anders Olov, pappa Bengt Olov och mamma Åsa Birgitta och syster Marianne Elin.

Sportigajenny ....
Och här har vi en Jenny Cecilia!

Båthuspernilla ...
Jag heter Pernilla Maria, min man Frank Edward och vår dotter Maja Linnea.
Mamma heter Ingegerd, pappa Per Jakob, mormor hette Maj Eleonora, morfar Erik Hugo, farmor Irja och farfar Jakob Torvald. Farfar tilltalades dock alltid med Ture.

// Underbart Pernilla! Ler åt Jakob Torvald som kallades Ture! Helt obegripligt!

Benved ....
Kulkul, nu får jag ju också hänga på-
Jag har två av femtiotalets vanligaste namn Eva Elisabeth, det sista efter mamma och mormor.
Mina tre döttrar har tre namn var.
Benved.
//Så roligt att se ditt namn här, Benved!

Ann i Göteborg ....
Namn är intressant!
Jag gavs som liten två namn: Ann Margareta, som vuxen har jag lagt till “Johanna”, efter mamma, och har nu tre namn.
Mina söner har två namn vardera, och alla har släktnamn
Carl Henrik
Per Johan
Anders Axel
Mamma hette: Maj-Ethel Elna Johanna och pappa hette Sune Elvir.
(Mormor hade dille på dubbelnamn och gärna ovanliga namn: hennes barn hette, förutom mamma då:
Majken Inga-Lill
Sven-Åke Roland
Alf Seved
Rind Sara Gunnel Yvonne)
Mannen har tre namn
 // Fyra namn på din mamma, Ann! Det är inte många fyranamnare här!
Agnetha i Skellefteå ...
I min familj har vi tre namn. Pappa hette Sven-Erik Lennart och mamma hette Kerstin Elly Ingegerd. Jag heter Mona Eva Agnetha och mina barn heter Eva Tina Petronella, Sven Åke Rickard och Eva Maria Emelie.
//Där var det tre-namn så det står härliga om det, Agnetha!

Solbritt från Ystad ...
Fast jag inte hör till"the inner circle" vill jag ändå berätta att jag som andranamn heter,håll i dig nu,(plats för trumvirvel)....ELISABET.
Solbritt
// Det var det dummaste jag har hört, Solbritt! Alla tillhör the inner circle, alla som vill vara med!
Nog känner du mig väl ändå så pass! Kram på dig!

Tinna berättar ....
Å vilken rolig undersökning! Jag heter Britta Christina Margareta och mina tre systrar har alla tre namn var. Liksom mina syskonbarn och föräldrar. Min ena syster bor i Danmark och fick "slåss" lite med sina barns pappa för att få igenom tre namn på barnen. Det är tydligen inte lika vanligt med fler namn där. Kram Tinna.
//Så roligt att du kom med! Tack som berättade!

Annica i Karlstad ....
Jag har två namn, Annica Maria. Men det var nära att jag fick heta Ulrika men mamma ändrade sig. Tydligen så bestämde farmor lite för mycket ang min brors namn så när jag kom så skulle hon minsann bestämma utan farmors "råd". Så då blev det Annica.
Min bror han fick tre namn, men ett är ju ett dubbelnamn. Två namn räcker bra tycker jag.
Annica med C ska det också vara! 
//Och min pappa ville att jag skulle heta Berit - han hade säkerligen varit förälskad i nån sån tös -.
I skolan kallades jag ofta Gunilla, ja, av lärarna.
Det lustiga var att när sedan började i Lycksele, nio mil hemifrån, var det samma sak där.

moster mjölgumpa ...
Jag heter 'Åsa' Cecilia Kristina. Tilltalsnamnet fick jag efter Röde Orms mor. Min storasyster tyckte att jag skulle heta Fesnål, vilket betydde Säkerhetsnål.
Min son heter Sven Ola 'Elias', och så fort han fyller 18 tänker han byta till bara Morris.
Dottern heter 'Celia' Tilda Louise.
 // moster mjölgumpa är den roligaste bloggare jag vet! ni har väl sett det här ..?

Jessica i Västerås ....
Jag heter Jessica Marianne.
(Min mamma heter Kerstin Marianne)

Min äldsta dotter heter Amelie Maria Mikaela.
(Amelie för att det är så vackert, Maria efter hennes farmor och Mikaela för att jag tycker det är så fint)

Min yngsta dotter heter Ebba Cornelia.
Ebba efter min farmor och Cornelia eftersom det är så fint och barnens pappa älskar Cornelis Vreswijk

Monet i Frankrike ...
Kanske är forskningsprojektet över? Om inte bidrar jag med mina tre namn. Astrid Monica Svantesdotter. Det sista heter också mina tre systrar. Här i Frankrike är det hopplöst att få till namnen rätt. Man kallas för sitt första namn så här är jag hela tiden Astrid som man känner väl till efter prinsessan Astrid, hon som dog ung i en bilolycka. När jag som ung var i Frankrike döpte man om mig till Monique men numera känner man till italienska skådespelerskor som heter Monica så nu får jag heta som jag heter. Men med betoning på A:et!

För att göra det ännu mera komplicerat uppger man också här sitt flickefternamn vilket känns väldigt konstigt för mig. Mina barn heter Hans Christian, Claes Fredrik och Anna Therese. De kallas för sina namn nummer två. Första namnen är efter Min dotter som vistats i fransktalande länder sedan efter studenten är inte nöjd med sitt franskklingande Therese. Det heter bara gamla kvinnor här efter nåt gammalt helgon! Så kan det gå!

// Monet fick sannerligen vara med om ett äventyr som heter duga ..., här kan man läsa om det!

Bloggblad berättar ...
Jag hann inte med där riktigt, men har tre namn.
Marianne för att min bror, då tre år, var kär i en Marianne på sju år.
Rut efter farmor och Elisabeth efter en moster.
Som barn trodde jag att jag hette Mariann Erut Elisabeth och presenterade mig alltid så.
(Det har jag slutat med) 

// Jag ser att vi är ganska många Elisabettor ...., i alla fall vi äldre bloggare.

Eva på Frösön säger ...
Jag heter Eva Birgitta. Egentligen skulle jag heta Eva Charlotta och kallas för Eva-Lotta, det hade min storebror bestämt när jag låg i mammas mage. Hon läste Mästerdetektiven Blomqvist för honom när hon väntade mig och där fanns en Eva-Lotta. Allt var bestämt men så kom farmor och farfar upp till dopet och min farmor sa blankt nej. "hon kan väl inte heta något som rimmar på potta! Hon kan ju bli retad när hon blir större." Så sa min farmor. Så det blev Birgitta istället, för så heter min mamma i andra namn. Jag tror att jag skulle ha passat att heta Eva-Lotta :)

// Det tror jag med Eva :)

Eva i Tyresö ...
Jag heter Eva Maria och har alltid varit nöjd med det.
Min syster heter Karin Gerda och skäms över andra namnet.
Det får aldrig firas. Det fick hon efter sin mormor.
Vår son fick inte heta Kalle sa dom på pastorsexp. 1971 så han heter Karl.
Men aldrig har någon sagt det.
Vår dotter heter Maja Lisa och har alltid varit nöjd. 

12 kommentarer:

Ulrika sa...

Jag har mailat dig en drös namn. :)

Babsan sa...

Och jag fick bara ett ,Barbro...skulle egentligen hetat Åsa men min storbror var lite osams med en flicka med det namnet så då fick det bli Barbro.Hade nog fördragit Åsa.Mina två äldre bröder fick också bara ett namn.

gunnar i vaplan sa...

Nils Gunnar är mina namn.
Telia, skatteverket, banken och en del telefonförsäljare kallar mig för Nils, övriga säger Gunnar.
Min son fick bara ett namn - Joakim.

Anonym sa...

Min pappa hette Sven-Erik Lennart och mamma hette Kerstn Elly Ingegerd. Jag och mina barn har också tre namn. Jag heter Mona Eva Agnetha och barnen Eva Tina Petronella, Sven Åke Rickard och Eva Maria Emelie.

Kram Agnetha

Jenny sa...

Och här har vi en Jenny Cecilia!

Moster Mjölgumpa sa...

Jag heter 'Åsa' Cecilia Kristina. Tilltalsnamnet fick jag efter Röde Orms mor. Min storasyster tyckte att jag skulle heta Fesnål, vilket betydde Säkerhetsnål.
Min son heter Sven Ola 'Elias', och så fort han fyller 18 tänker han byta till bara Morris.
Dottern heter 'Celia' Tilda Louise.

Anonym sa...

Fast jag inte hör till"the inner circle" vill jag ändå berätta att jag som andranamn heter,håll i dig nu,(plats för trumvirvel)....ELISABET.
Solbritt

Tinnan sa...

Å vilken rolig undersökning! Jag heter Britta Christina Margareta och mina tre systrar har alla tre namn var. Liksom mina syskonbarn och föräldrar. Min ena syster bor i Danmark och fick "slåss" lite med sina barns pappa för att få igenom tre namn på barnen. Det är tydligen inte lika vanligt med fler namn där. Kram Tinna

Turtlan sa...

Jag har två namn, Annica Maria. Men det var nära att jag fick heta Ulrika men mamma ändrade sig. Tydligen så bestämde farmor lite för mycket ang min brors namn så när jag kom så skulle hon minsann bestämma utan farmors "råd". Så då blev det Annica.

Min bror han fick tre namn, men ett är ju ett dubbelnamn.

Två namn räcker bra tycker jag.
Annica med C ska det också vara!

mossfolk sa...

Här bor en Anders Erik Gustav, en Rut Karin Birgitta och en Noah Erik Amadeus. Tre namn alla tre. Det har även min bror och min mamma. Pappadäremot har bara två.

Bloggblad sa...

Jag hann inte med där riktigt, men har tre namn. Marianne för att min bror, då tre år, var kär i en Marianne på sju år.
Rut efter farmor och Elisabeth efter en moster.
Som barn trodde jag att jag hette Mariann Erut Elisabeth och presenterade mig alltid så. (Det har jag slutat med)

Ruta Ett sa...

Jag tror att mammas Maj-Ethel räknades som ett namn, men moster Rind hade fyra! ;-)