tisdag 20 januari 2015

Tre på raken ...

Lilla Stensjö .., kustvägen där framme i korsningen.

Den här varannan-veckan-glädjen med tre lediga dagar på raken, å, den hoppas jag verkligen att jag får behålla tills det är dags för pension! En sån ofattbar glädje är det. Tre dagar. Om själen har släpat efter, så hinner den verkligen ikapp.

I vanliga fall är det onsdag-torsdag-fredag som gäller, men nu har T bytt med mig och i gengäld arbetar jag hennes fredag. Då blir det fre-lör-sön-mån-tis-torsd-fredag och sen ledig helg. Jo, men det är okej.

Den första lediga dagen sover jag ovanligt länge ..,kanske för att nattsömnen varit dålig ett tag .., det blir en mjukstart på den här mitt-i-januaridagen, ja, innan jag tar hundarna och går på promenad.



Det första som slår mig när vi kommer ut, är doften av bensin eller olja.
Och så här ser det ut på vägen.
Hmmm.
Nelly och Harty får gå vid sidan om.



Vid Lilla Stensjö är det tyst och lugnt ..., i ett träd sitter en hel flock med kajor.
För övrigt: intet.


Och Nelly - som får gå lös när vi lämnat kustvägen -, börjar känna sig hemmastadd.
Nu är hon mycket gladare .., spring-skuttar och viftar på svansen .., vet förstås att hem kommer vi. Och hon lyfter på bakbenet och kissar som en hanhund, flera gånger dessutom!
Är det så kastrerade tikar gör?
Kanske.



Med posten igår kom chili från Västmanland och den så rara Birgitta.
Snabb leverans var det också - bara någon dag tog det -.
Underbart!
Lite "chilisalt" - två olika smaker - gjorde chilin sällskap.
Fler som är sugna på lite hetta?
Kontakta Birgitta.


Mera glädjepost!
Från vännen Bente i Norge kom en födelsedagshälsning i form av en dvd-film.
Åååå, det är underbart med människor som känner sina får på gången.

Den här ska jag titta på idag. Jag ska tända ljus, ta mig en kopp kaffe och luta mig bakåt i
loppisfåtöljen. Tack Bente!

Om detta skriv jag på FB och då tipsade Rexxie om ytterligare tre dokumentärer.
En har jag sett, den om syskonparet Hugo och Rosa, men två andra var nyheter och båda tänker jag titta på under den här ledigheten.
Tack Anders!

Vilka det var ..?

Jo, det var den här.

Och den här.

Ja, så är livet i ett gult hus på en kulle, den här gråmulna dagen i mitten av januari.





4 kommentarer:

Tankevågor sa...

Jag är också glad för tipset för den om syskonen på Gotland hade jag ingen aning om....ska bli intressant att se då jag har så stor del av min släkt på den ön.

Elisabet. sa...

Tankevågor: jag tittar på sen nu! Underbar!!!

Mian sa...

Nelly är nog "ranghög", då kissar de så där 👍

Evas blogg sa...

Vilken härlig dag du verkar ha haft.