måndag 30 mars 2015

I veckan ....


... blir det ingen dragning i uppmuntringslotteriet .., men ni får mer än gärna dela med er ändå, det vet ni ju. Själv tänker jag försöka ta bilder av varje-dags-värme.

Jag börjar med igårkväll.
Aldrig tycker jag så mycket om pv, som när han sitter koncentrerad med glasögonen på nästippen och rättar eller förbereder prov.
Eller står i kören och sjunger - lika koncentrerad där -.

Och här på bilden i fina skjortan, den som han köpte alldeles på egen hand.



Idag-glädje.
Att åka och köpa sista säcken solrosfrön till alla småfåglarna och på hemvägen svänga in hos den lokala bagerskan och hämta veckans bröd - ett bonusbröd följde dessutom med - nu när det är påsk och allt.
Lika väl som man köper bröd i affären, kan man ju välja att göra så här.
Jag tycker att det är helt perfekt.
Verkligen en win-win-grej.



Den 23:e november utbröt brand i muren och skorstenen - det blev brandkårsutryckning och en hel del rädsla -, och sedan dess har bagerskan fått hålla sig varm på andra sätt.
Minst tusen värmeljus har gått åt och mängder med stearinljus.
Och ett elektriskt element.
Nog är det tur att det har varit en mild vinter.

Men idag, precis när jag kommer in i hennes farstu, står hon där och drar smilbanden så långt det går mot nacken och jag fattar ingenting - tror för ett ögonblick att hon har skaffat protes -, nej då, nu har sotaren varit där och provtryckt skorstenen/muren och allt är okej och så tänder hon den allra första brasan för i år!
Har jag sett henne så sprudlande lycklig någon gång?
Tveksamt.
Det är inte långt ifrån att tårarna kommer.


Utan det för "lokala bageriet" ser det ut så här.
Påskpyntat och fint.

Sist av allt .., glädjen över att återigen ha Nelly i huset.
Nu är hon spralligare än nånsin .., här hos oss alltså .., springer och skuttar när vi går längs havet och jag bara ler för mig själv.
Och när vi närmar oss postlådorna och vår uppfart, drar hon iväg som en liten raket .., som en sån här smällare som snurrar och har sig på marken (häxpipor, tror jag att dom kallades ..) och när jag öppnar ytterdörren, fortsätter hon att springa - nu runt-runt-runt - och så här ser det för några sekunder ut.
Glöm den fåniga bonusmattens röst.


Varm i hjärtat blir jag också av AP:s så uppenbara glädje över att ha varit hemma i dryga veckan.
Det har varit stallet för hela slanten och fikastunder med vänner och bekanta och en massa värme.
Och glädjen över att kunna gå ute hur som helst ..., över tall och gran och en massa frihet.
I morgon blir det British Airways och Det Andra Livet.


Ännu lite glädje .., kakorna som friherrinnan bakat och som igår postades till vinnaren.
Det blev Helena - jämtska från början - som fick den lilla asken med totalt tjugo kakor i.
På bilden håller självaste bagaren i det hela.
Och Anne i Mantorp som sååååå drömde om kakor till kaffet .,. får tråna ännu ett tag.
Håll ut bara!

4 kommentarer:

cruella sa...

Paketavin har kommit, så det blir att hämta dem på väg till extraknäcket i Stadshuset ikväll! Jag har hittat en fin liten korg som jag ska packa med diverse påskigheter och ha med som gåva när vi drar in hos föräldrarna mina, hela högen. Och vad passar bättre än hembakta kakor:)

Andra året i Hjo sa...

British airways och Det andra livet. En resa? Till London kanske?

Anonym sa...

Inget är som väntans tider!
Kakmonstret i Mantorp

Elisabet. sa...

cruella: ,-)
Andra året i Hjo: nej, till Ghana.
Kakmonstret i Mantorp: du är ju för underbar!