onsdag 18 mars 2015

Nu är det gjort!


Vi har bestämt långt innan, kanske redan i julas när vi tog ett dopp, att nästa gång blir i mars.
Friherrinnan pratar om vintersolståndet den 20:e ...., ja, det blir bra, säger vi.

Men på fredag ska det vara mindre lustigt väder, så det beslutas att vi gör det idag.
Så det gör vi.

Det är lika gräsligt kallt i vattnet som i julas, men betydligt varmare i luften.
Rakt ut går vi .., doppar oss när vi når en vattenhöjd som är dräglig .. och sen - medan benen stelnar till is - går vi skyndsamt upp på land.



Sen sitter vi på en sliten träbänk och dricker kaffe och kalasar på - nej, inte alla sorter - men dom där små kakorna med kokos och sylt, dom är himmelska, kan jag meddela.

Hon som ska åka till Kanarieöarna ...

Just som vi gottar oss som bäst, kommer en bekant från affären - tillika granne till friherrinnan - och jag får veta att hon tillhör dem som badar längst in på hösten .., nu ska även hon ta premiärdoppet.

Åååå, hjälp, vilken friskus hon är!
Kvinnan är i sjuttioårsåldern .., och hon går raka spåret ut och slänger sig under ytan och kommer frustande upp ..., berättar sen att hon till helgen ska åka till Kanarieöarna tillsammans med ett av sina barnbarn, det näst sista .., men först vill hon ha tagit ett dopp hemmavid, i Steninge.

Ja, sen åker vi till Lena och jag hjälper henne att få upp julkartongerna på vinden och nu är jag hemma, fortfarande iklädd baddräkten .. och nu ska jag klä om och ta hundarna på promenad och på det hela taget är detta - doppen tidigt och sent -, det bästa som finns, även om man tror att man ska svimma just medan man går ut i det kalla vattnet.

Och nu är det hur som haver gjort.

14 kommentarer:

Anonym sa...

I love you//PV

Babsan sa...

Men så gulligt av PV❤️Men har du gått med blöt baddräkt?Nästan farligare än att bada....

Ulrika sa...

Ni är ju rent galna! :-D

cruella sa...

Nu fick jag inspiration! Jag är ledig i morgon förmiddag...

Elisabet. sa...

pv: :)

Babsan: men jag får aldrig uvi och sånt .., jag älskar att gå med våt baddräkt!

Ulrika: det tror jag också!

cruella: lycka till!

gunnar i vaplan sa...

Och dessutom låååånggrunt - huvaligen ;-)

Anonym sa...

Vi får väl se hur länge det går med våt baddräkt. Åldern brukar ta ut sin rättJag vet.

Ruta Ett sa...

Du milde Per Ludde, som min morbror brukade säga! Ni är inte kloka nånstans, men så länge ni inte tvingar mig att göra er sällskap så...

Kattis sa...

Galenpannor!

Lotha sa...

Bra där , här kommer jag inte igenom isen ....

Monet sa...

Du vet att ingen av er kan beklaga er över någrasom helst fysiska åkommor en bra tid framöver? Inte heller över effekterna av kalorikakorna. Precis ALLT kommer att hänföras till de här galna badtilltagen😃😃😃

Elisabet. sa...

gunnar i vaplan: ja, ack .., om det hade varit tvärdjupt, så mycket enklare!

Anonym (säkert Lena): ja, ja ...

Ruta Ett: :) Åja, du är nog galen på andra sätt ,-)

Kattis: absolut!

Lotha: hugg upp ett hål ,-)

Monet: nej, jag är fullt medveten om den saken .., men kalla avrivningar är säkerligen hälsosamma ,-)

Anonym sa...

Monet, jag har redan påpekat detta när hon nös upprepat vid gårdagens sänggående.
PV

Elisabet. sa...

pv: dom där nysningarna, dom har jag ju dagligen, fy på dig!