söndag 8 mars 2015

Rapport ....


Fem timmar på jobbet igår och full syra hela tiden!
Sommarhusgäster på helgbesök .., och så alla andra och jag står i kassan i flera timmar innan det blir tid för mejeri och frukt och allt det andra.
Det är tungt och slitigt.

Trevliga kunder.

Pratar med en kvinna vars man i säkert två års tid har gått på kryckor och varit sjukskriven och just därför har jag aldrig sett henne; det är kanske han som sköter inköpen?
Så det blir lite surr om detta och jag får veta att hon är jurist och trivs bra med sitt arbete.

"Men om du skulle tvingas att byta ...?" säger jag.

Då vet hon precis! Då skulle hon bli båtbyggare!

Ååå, det är så fascinerande detta vad människor bär på för drömmar!

Och en annan kund, en man i femtioårsåldern kanske .., arbetar inom Saab, ja, flygdelen .., med radar och sånt .,. trivs bra han också, ingenjör, alltså.

Jag frågar om hans pappa också var ingenjör, nej, han var lärare och mamman tandläkare och då pratar vi om detta att akademisk utbildning ofta går i arv och jag berättar om skoltiden i Malå på 60-talet och detta att jag inte hörde talas om en enda som hade funderingar på att läsa i Umeå på universitetet., det fanns liksom inte med i bilden och gjorde det det, så hörde jag aldrig talas om det.

Numera arbetar jag med Mattias bror Joakim på helgkvällarna och vi har ännu inte trimmat in tillsammansrutinerna och kanske är det därför som jag är mer trött än vanligt när jag kommer hem?

Men först svänger jag förbi hos friherrinnan som så alldeles oerhört omtänksamt har fixat middagsmat åt mig .., bara att hämta .., den allra godaste köttfärspaj man kan tänka sig!
Vilken underbar vän hon ändå är!

Går i säng med en bok i handen, läser inte en endaste sida .., somnar genast och sover hela natten rakt av. Harry ligger på husses sida .., huvudet på husses kudde och Nelly kurar vid mina fötter.
Eld i pannan så här ska bli varmvatten.

Och nu väntan på Vasaloppet i SVT.

Pv har nummer 8245 om någon vill följa honom i spåren. 



3 kommentarer:

Turtlan sa...

Här är en till som är uppe och tittar på Vasaloppet. Ett måste! Ett kul måste.

M sover men kom upp en sväng nu precis kl 8. Sen vände han o la sig igen... Jag sitter kvar.

Heja heja PV! Är så imponerad av alla som ger sig iväg.

Anonym sa...

TAcksam att jag får sitta i fåtöljen.


Friherrinnan

Cecilia N sa...

Meddelande från eder utsända framför svt-play: PV är i mål!