torsdag 12 mars 2015

Torsdag på jobbet ...
På väg hem. Nu ska hon till hästarna i stallet.

Det här är Lina som jag har arbetat med idag.
Hon har kassan, medan jag tar mejeriet och brödet.

Och det har varit som andra torsdagar när jag arbetar förmiddag, full fart!

Cheferna är återbördade till Moder Svea och ååå, så skönt .,. då tar Mange pantrummet när det håller på att svämma över av pet-flaskor och jag kramar hastigt om honom där jag står i mejerikylen och säger att ...,  "du, det här är det absolut bästa med att ni är hemma .., nu kan man slappna av lite och få hjälp med såna där lite tyngre grejer" och han blir som alltid lite röd om kinderna.

Dagtid är det helt andra kunder än på kvällen.
Nu är det mest kvinnor .., ofta pensionärer som kommer och handlar .., det finns betydligt mer tid över för småprat .., och känns inte hälften så stressigt.

När klockan är ett och jag ska åka hem, ropar Lina på mig.

"Bettan! Bettan .., är det här ditt läppstift ...!?" säger hon.

Jo, det är det.

Lina tänker sig en framtid som ..., ja, jag får inte säga vad, men det kräver väldigt lång utbildning.
(Det blir sån press om jag säger det högt ..., förklarar hon).

Har hon otur - men vi  t u r  -, blir hon kvar ännu ett år.
Jag tycker att hon är helt underbar!

3 kommentarer:

Kattis sa...

...och jag gissar på att hon siktar på att bli psykolog!

Ruta Ett sa...

Jag gissar på läkare!

Elisabet. sa...

Kattis och Ruta Ett: mina läppar äro förseglade :)