torsdag 4 juni 2015

En torsdag i början av juni ....


Sover oroligt natten mot idag.
Stiger upp strax efter att pv cyklat till stan - då är klockan sex -.
Blå himmel, men blåsigt.

Tittar på SVT:s morgonprogram med Lotta Bouvin och Alexander Norén. 
Solklart mina favoriter som programledare.

Ger hundarna mat ., går ut en sväng .., dammsuger golven .., repeterar gårdagens yogapass på ynka tjugo minuter .., mår inte illa .., ringer A och bokar tid för kloklippning och får besked att jag kan komma på en gång.

Tar hundarna i bilen och kör söderut, till Haverdal.
Såväl harry som nelly är lösa och springer glatt fram till kloklipperskan och hon börjar med nelly som står stilla på det svarta bordet och harry noooosar i en papperskorg fylld med schnauzerhår och sen är det hans tur och då viftar han inte längre på svansen.

"Såja harry, du är en duktig gosse du ...", säger kloklipperskan och klappar om honom.

Nelly står på golvet och viftar på svansen.

Sen hemåt.


Får besked av AP att det våldsamma störtregnet som fallit över Accra har ställt till stora bekymmer, om än inte för dem personligen, ja, annat än utebliven el och inget vatten i stora duschen, men det är ju inget att gnälla över, skriver hon.

I DN kan man läsa om en explosionsartad brand i Ghanas huvudstad Accra, en brand vid en bensinstation och det visar sig att den branden har krävt minst 78 människors liv.
Nu är dödssiffran uppe i över etthundra!

"Branden ska ha utbrutit samtidigt som kraftiga skyfall lamslagit huvudstaden, med flera strömavbrott som följd. Vattenmassorna ska ha översvämmat flera gator, bland annat den rondell där den olycksdrabbade bensinstationen ligger."



Så här såg det ut igår i staden.

Under många år, även i Malå, drömde jag att jag kom körande bil på en vanlig väg och så plötsligt visade det sig att älvar och sjöar svämmat över och jag hade ingenstans att ta vägen. Det var hemska drömmar ., jag vaknade kallsvettig och kunde - otroligt nog - ofta känna igen mig i drömsekvenserna och tänkte .., ahaa .., nu är jag här igen!

Allt det tänker jag på när på en Ghana-sajt ser den här bilden.
Det är likadant med bilder från Venedig.
Aldrig i livet att någon skulle få mig att åka dit och det är ju egentligen underligt, för jag är ju sannerligen ett vattendjur!


Hittar ett meddelande i min mobil.
Det är Josefine, som till vardags studerar i Linköping, som nu har sett sommarschemat och undrar om jag kan tänka mig att ...?
Det kan jag.
Vi byter rakt av; hon tar min torsdagkväll och jag har hennes lördagförmiddag.

Härligt med sommarjobbare som har varit med under flera år och vet och kan precis!
Och L som är så självgående på jobbet och har tagit ett sabbatsår men arbetat extra i affären, hon har kommit in på läkarlinjen.  Så roligt, men oj, vad jag kommer att sakna henne!
Fina töser är dom allesammans!


En bagatell i det stora hela - eller inte -, är det insektshotell som inhandlades på handelsträdgården igår. Det gäller - för oss alla - att vara rädd om våra insekter.
Nu ska den bara sättas upp på ett för regn skyddat ställe och hoppas att bin och andra småkryp kan hitta dit.

Over and out - Elisabet -.


5 kommentarer:

Kerstin i Dalarna sa...

Hoppas ni får en bra resa trots ovädret. Ta hand om varandra och ta gärna många foton!

Bloggblad sa...

Läskigt med mardrömmar som verkar kunna bli verkliga. Mina mardrömmar handlar ofta om vatten.

Ruta Ett sa...

Ojoj, såna mängder med vatten och var rinner det undan?
insektshotell är en fantastisk idé! Jag hoppas att ni får många gäster!

Eva i Tyresö sa...

Jag tänker på humleboken som var så fin! härligt med insektsbon i din regi. det låter som Ghana har det svårt just när du ska dit!

Elisabet. sa...

Kerstin i Dalarna: tre dagars landssorg är utlyst i Ghana .., långt över hundra människor har omkommit, oj, oj, så gräsligt hemskt!

Ruta Ett och Eva i Tyresö: jag har nu spikat upp det lilla hotellet, så nu är det bara att hoppas .., Det skulle sitta där det helst är morgonsol och ändå skyddat för regn. Inte alldeles enkelt.