måndag 10 oktober 2016

Tionde oktober ...


Ååå, jag tycker verkligen om hösten!
Klar och mild luft .., ljumma vindar.
Allt har liksom lugnat ner sig.
I hagarna vid Lilla Stensjö går fåren och betar .., och jag hör kacklandet från alla tusentals höns som går ute i sina hägn.
Några duvor sitter på det gamla lagårdstaket .., jag räknar till sju stycken.


Det har regnat natten mot idag och på morgonen.
Betbladen påminner om daggkåpeblad.
Ingen lärka sjunger i skyn; inga tofsvipor .., men om några månader så..!


Och när jag närmar mig det gula huset får jag - om inte en chock, så närapå -.
Plötsligt är vägen avskuren och jag som ska köra till jobbet om några timmar!

"Inte en chans .., vi är nog inte klara förrän i eftermiddag, kanske vid sjutiden ...", säger mannen i den gula dressen, han som har en cigarett i munnen hela tiden medan han pratar.

Det hade kanske inte gjort nånting om boende längs vägen aviserats med en lapp i postlådan om att detta skulle ske. Faktiskt.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Om du tar cykeln så hämtar jag dig med bilen i kväll.

Elisabet. sa...

Pv: Underbart omtänksamma friherrinnan skjutsar mig till affären och så får du gärna hämta mig ,-) Ds

Steel City Anna sa...

Ser ut som bredband :) mycket viktigare än att folk kan ta sej till jobb eller sjukhus eller så ;)

Babsan sa...

Men så typiskt ,vad tänker de med?

Bert Bodin sa...

Sa du något åt dem? Som ett litet tips, en liten tankeställare.

Elisabet. sa...

Steel City Anna: just det ..., det läggs ner fibergrejs .)

Babsan och Bert: nej, det var väldigt o-tänkt .., och jag sa inget, men muttrade för mig själv. Jag tänkte på Aleppo och Haiti.

Anonym sa...

Klokt tänkt, våra problem är av en ganska försumbar karaktär.
PV

KulTur i Natur - Tony sa...

Känns ju lite nonchalant, eller rättare sagt helt fel.

Elisabet. sa...

Tony: ja, nu fixade det ju sig för min del, men tänk, bara tänk .., om man stod i begrepp att köra till flygplatsen eller på akuten och .., ja, då hade det verkligt varit eländigt.

Ruta Ett sa...

O-tänkt? Vad betyder det?