måndag 14 november 2016

På vårdcentralen ....


På samma sätt som jag kan tycka att en president ser sympatisk ut - tack vare sättet att möta människor och ta i hand - kan jag också byta vårdcentral bara för att den ena har ett så trivsamt väntrum.
I Getinge finns ett mindre slutet rum och så en väntstation nära entrén och receptionsluckan och så ytterligare ett större rum nära provtagningen.

I lilla Slöinge är väntrummet mer som ett vardagsrum med soffor och fåtöljer, där finns ett stort fönster ut mot en innergård ., där är blommor på bordet och man sitter så där så man ser varandra.
Det känns helt enkelt hemtrevligt!
Och "receptionisten" finns i ett pyttelitet rum och där dörren är stängd; det känns bra, vem vill - inför allmänheten - berätta om sina sjukdomar? Inte alla.
Så jag bytte alltså till vårdcentralen i Slöinge, mest på grund av väntrummet :)

Nu är det måndagmorgon när jag kommer dit och redan fullt av människor; mest äldre män (alla har jeans) ..., några invandrare pratar med varandra och se där, där är ju grannen från andra sidan vägen! Han har - i månader - haft besvär med sitt vänstra knä, nu har det visat sig att det är höften som krackelerat och hela tiden medan vi pratar, sitter han och stryker sig över benet. Jag har sett honom rasta sina hundar nere vid havet och vet hur illa han går numera.

"Ja, du Elisabet, inte var det så här jag tänkte mig att pensioneringen skulle bli ...", säger han.


Sen är det min tur.
Sköterskan som tar emot mig är kund i affären och jag har aldrig sett henne just på den vårdcentralen och hon berättar att hon nu läser till distriktssköterska, ja, tidigare har hon arbetat på sjukhuset i Halmstad,  nu gör hon sin praktik just här.
Så rar och fin och omtänksam är hon!



Det tas EKG och blodtryck (för högt) och när hon ska fylla två rör med blod säger jag att hon inte ska bli orolig om det är knepigt - jag är svårstucken - och hon känner och trummar på vänster arm men byter till höger ..., sitter tyst och stilla ..., fingrar på armen och drar åt remmen .., väljer till slut handryggen och det går så bra, så bra!



Och vi pratar om detta att Börja Om.
Vid dryga femtio års ålder är det vad hon har gjort - på mer än ett sätt - och jag berättar om den skräck jag själv kände som ny i lilla affären där hon handlar. Detta att tappa självkänslan i yrkesrollen; den man tidigare kände sig så trygg med.

 Det visar sig att mitt blodtryck är för högt - medicin till trots - och så ska vikten kontrolleras och därefter ytterligare ett nytt tryck tas och jag säger att för tryckets skull är det nog bäst att ta vikten sist ..., och den rara sköterskan förstår precis och ler så varmt.

När allt är överstökat är väntrummet absolut fullproppat med patienter och på väg ut råkar jag på läkaren Ulrike som jag i morgon ska få träffa. Det var hos henne jag gick i vintras, när influensan härjade. Och då blir det vaccination också, mot just denna- influensan -.


Jo, men det kändes bra alltsammans.
När jag åker hemåt ligger en dimma över nejden och jag tänker på livet och hur fort det går; alldeles för fort ...  och detta att tillvaron inte är en enda lång raksträcka bara och att man nog får finna sig i att det kan bli som det blir och att det var evigheter sedan - och ändå inte - sedan man var den lilla stumpan med bångstyrig lugg och händerna i sidan och som tittar på sin mamma så där som ..."jag gör nog som jag vill ändå ...!"

Livet.
Nog är det bra härligt!

2 kommentarer:

Anonym sa...

I love you.
PV

mossfolk sa...

Du är helt fantastisk på att beskriva vardagliga situationer! Sådär att "receptionen" ligger avskilt, så har min tandläkare. De har för övrigt ett väldigt mysigt väntrum också, trist bara att själva tandläkarbesöken liksom ingår i besöken där ;)

Jag får ofta höra att vänta du bara, ju äldre man blir desto fortare går tiden. Det kan eventuellt stressa mig en aning, för dagarna just nu bara försvinner.