fredag 27 januari 2017

Så här svarade ni ......

Bilden från Annas innergård ...

Allra käraste bloggvänner! 

Den där frågan om hur ni ser på detta att flytta utomlands och bosätta sig där för gott, den svarade ni så vänligt på. Nu gör jag så att jag tar era svar mer som ett efter ett och lägger ut dem här.

Jag börjar bakifrån (vill någon fler bidra så varmt välkommen!)

Först ut är annannan i Portugal.
Bilderna har hon tagit.

"Ja, Elisabet, här sitter jag före gryningen efter att ha blivit väckt strax efter fem av koltrastserenad, här i landet som välbeställda svenskar nu tydligen förväntas skattesmita till i stora skaror. I förrgår morse var det frost på bilrutorna, igår hällregnade det precis hela dagen och blev egentligen aldrig riktigt ljust.

Tvättställning på porugisiskt vis

Det har varit fantastiskt vackra dagar i en hel månad, men maxtemperaturer på 16 grader innebär att det varmaste man upplever är kanske 17-18 för varmare än så är det inte inomhus. I de rum man värmer upp – i resten är det 13-14. Jag kan inte svara på frågan om att bryta upp och flytta till ett helt främmande land för jag var så ung när jag gjorde det och det var inte ett aktivt beslut en gång för alla, det blev så, och jag ställde gradvis in mig på det.

Eftersom hela min person är inställd på hur tillvaron är här så upplever jag tydligt fyra årstider här också. Vinter är när man fryser nästan hela tiden men slipper skotta snö! Det som är så skönt här är hur lång och mild hösten är. Det var arton grader i vattnet och arton i luften när jag badade förra årets sista gång i början av november. Och hur många månader det faktiskt är sandalväder – nästan halva året. Men ylletröjorna och halsdukarna och vantarna behöver jag här också. Mitt bästa plagg just nu är tröjan jag stickade i jämtländskt ullgarn förra vintern.



Om jag skulle bryta upp och flytta långt bort till något som var helt annorlunda? Nej, det har jag inte alls någon lust med. Nomad är jag inte, jag älskar att höra hemma. Och jag har gjort mig hemmastadd tillräckligt många gånger i livet utan att vilja göra om det. Men det är fint att folk flyttar hit från andra europeiska länder, särskilt när de köper hus på platser portugiserna flyr, som på landet i inlandet.

Att det här går att köpa mark som i Nederländerna är helt omöjligt till exempel. Själv bidrar jag ju inte alls till detta, jag är en tjänstearbetande kustportugis som de allra flesta andra. Men så är jag ju inte riktig utlänning heller"

Och så gjorde hon ett tillägg: 

"Norrut skulle jag aldrig flytta, dock. Det var jag övertygad om redan som tonåring. Jag gillar inte snö. Jag är antagligen en av tre människor på jorden som älskar fuktiga grå vintrar med ständiga plusgrader. Jag har ju upplevt vintrar med flera månader av snö både i Skåne som barn och under perioder jag bott en aning längre norrut i Sverige, och jag har för sakens skull åkt skidor men jag tycker baske mig det är överskattat.

Det ENDA jag saknar med snövintrar är den där känslan i slutet av februari, början av mars när man vet att nu blir det inte vinter mer, kommer det snö nu så smälter den med det samma. Det finns inte något lika tydligt definierbart ögonblick då det blir vår här."

2 kommentarer:

Bloggblad sa...

Först nu såg jag din rundfråga. Den svarar jag gärna på så fort jag kommer upp till datorn och kan skriva fort med alla fingrar. Nu ligger jag i soffan och tar igen mig. Förra veckan var lite väl fullmatad, och det har kroppen nu protesterat emot. Tur att jag är ledig och kan låta den få som den vill.

Elisabet. sa...

Härligt Bloggblad! Kom när du har tid!