tisdag 14 november 2017

En tisdag ....

Skottland ..., Skye.

... vaknar man och känner det som om man tippats upp och ned på alla möjliga sätt och vis.
Förkyld. Huvudvärk. Leder som är stela som pinnar.
Så man sms:ar M på jobbet som är ledig, men den som ordnar med scheman och ersättare och hur roligt kan det vara att behöva tänka på arbetet såna gånger? Får svar nästan med en gång.
"Okej, jag löser det!" står det.

Mest hela dagen gör jag - i n g e n t i n g -.
Tittar på SVT:s Morgonstudion där före detta landslagsspelare i fotboll intervjuas och det görs så att dom själva sitter framför var sin skärm och så direktsänds det; som Facetime.
Bilderna är suddiga och mest ser man näsorna och jag tänker att är detta framtiden?
Jag tycker att vi går bakåt.
Billigare förstås, ingen reporter behöver längre åka med fotograf i släptåg, men kunde man inte lika gärna ha en stillbilder med foton på den som pratar?
Och så fungerar inte länken förstås.
Eller så pratar båda herrarna samtidigt.

Ja, ja.
Snäll friherrinna handlar bröd och pålägg och kommer på besök.
Vi sitter i vardagsrummet en stund, dricker kaffe och hon berättar om sin trasiga stortå, ja, igår snavade hon i den hala trappan utanför lägenheten och resultatet blev blodvite och en svullen tå.
Och blod på mattan!

När hon har åkt, tar jag hundarna på promenad och somnar sedan på soffan.
Sover rakt av några timmar.

Världens minsta hotellrum i London ....

Vid sextiden kommer pv hem och då har Harry väntat och väntat och väntat.
Väntat länge.
Vi dricker kaffe .., pv läser en bok (John Grisham) och jag somnar återigen på soffan.

Samos och tandvärken från helvetet. Strong Pills.

Lite senare blir det fotboll, precis som igårkväll.
Nu Irland - Danmark och VM-kval.
Vi pratar om matchen från igår .., om den till synes så sympatiske Janne Andersson  - bördig från Halmstad om någon missat det - och med självklar pondus.
Som en pappa som tagit sig an en hoper pojkar.
Janne Andersson som plockar skräp i omklädningsrummet och ber pratiga italienska journalister att respektera vem som just då talar på presskonferensen.

"Excuse me, sir ...", säger Andersson.
I Expressens nätrubrik blir det "Janne Andersson röt till mot italienska journalister".

Vi pratar också om glädjen med fotbolls-VM .., nästa sommar, så otroligt roligt att Sverige är med!
Sånt surr.
Pv har lagt ifrån sig boken och vi försöker komma ihåg resor som vi gjort tillsammans, ja, sedan vi träffades.

Kreta med Emil och Pv. Plumpmästerskapet och Emil som vann.

Hur vi än räknar kommer vi fram till olika resultat.
Många minnen tjoppar upp.
Värme.
Gemenskap.

Dublin, Irland. Sista dagen.

Glada danskar på Irland sjunger nationalsången.
Så roligt! Även systerlandet i väster kommer alltså med till VM i Ryssland.

London 2014, Hyde Park. Last night of the Proms. AP har investerat i nya underkläder. Storasyster inspekterar.

"Nu är det kyligare ute, det blir nog inte regn i morgon, så där som idag ..", säger pv och gör sig redo att gå i säng. Harry följer - som alltid - husse troget i hälarna.

Min mammas barndomshem. Dikanäs, södra Lappland. Humle. Kossor. Potatis. Kusiner.

Och för mig väntar tre lediga dagar på raken.
Det är fyrtio dagar kvar till julafton.

Jämtland hos Gunnar och besök hos Eva på Frösön, men just då Rödön. Blues i Krokom. Het soppa.


Tittar i min kalender och konstaterar att jag arbetar julafton-juldagen och annandag jul och det är helt okej. Julafton har jag dessutom själv erbjudit mig att ta. Det blir nog bra. Lugnt och fridfullt.

Heiligendamm, norra Tyskland. Kändes som att bada i havet utanför Ystad. Glädje. Lycka.


Nu vankar Nelly av och an.
Och jag har tagit mig en Alvedon, gjort en sallad och ska lyssna till USA-podden från förra veckan.
Så har en tisdag i mitten av november varit. 

4 kommentarer:

Bloggblad sa...

Hehehe, jag läser och ler. Ingen kan blanda dagsnyheter och minnen på bild som du!
Krya på dig! Jag gör ingefärsshots litervis och häver i mig varje dag. Fast bara en halv deciliter i taget. Nu har jag fullt upp ända fram till måndag då jag ska hämta nya "höron" med moderna tillbehör. Tusan vad jag ska höra sen!

Elisabet. sa...

Bloggblad: min före detta mans fru Karin brukar förära oss en stor flaska med ingefära-shots av olika sorter och jag ser det som ett tecken på att hon i alla fall vill oss gott ,-) (Och så omtänksamt det är!) Lycka till med den förbättrade hörseln!

Evas blogg sa...

Krya på dig. Jag gillar dina vardagsbetraktelser. En gladstund på dagen för mig.

Elisabet. sa...

Evas blogg: tack snälla, rara! Jag mår sååå mycket bättre idag!