fredag 17 november 2017

Och så en fredag ....

Räfsat löv har jag gjort. Fyllt tre säckar. Ja, två då.

Och det är den sista av dom där tre lediga dagarna på raken.
Nu återstår elva dagar innan dom återkommer, men det går det med.
Och jobbarhelg väntar tillsammans Erik och Marie.
Jo, det blir nog bra.
"Jaha du Erik .., hur ska det gå .., då blir det mycket rop till kassan på dig i morgonkväll", sa jag när vi sågs i affären tidigare idag.
Och Erik loooog, jo, han vet att jag vill hålla köerna korta, vilket säkerligen är ett irritationsmoment för den som är på golvet och har fullt upp med sitt ,-)

Om någon med extremt god syn upptäcker att ett fel begåtts ovanför det ensamma fönstret, så är det helt rätt. Pv glömde att fönsterblecket som ska hålla undan regnet ska vara ovanför fönsterfodret, men nu är det som det är och går inte att ändra på utan att ta ut hela fönstret.
Det får bli som det blir .., att brädan får gå ovanför helt enkelt.



Och räfsat löv har jag gjort.
Förr om åren hade jag nån slags tvångstanke att allt måste tas om hand bums!
Åtta sopsäckar fyllda med löv, jo, men det var ju som bäst.
Så är det inte nu.
Nu tar jag det allt eftersom.
Och där - hoppsan - dök en rosa frisbee upp också!



Tidigare idag satt jag länge och följde med i SVT-sändningen från EU-toppmötet i Göteborg, det som Stefan Löven bjudit in till. Så glad och lycklig han såg ut att få välkomna de olika regeringscheferna; ja, han var som en liten pojke som får ha kalas och inte vet till sig av glädje när kamraterna kommer.
Här på bilden ordföranden i EU-komissionen, herr Jean-Claude Juncker.
Han är också värd för mötet.

När jag googlade på honom upptäckte jag att vi är jämnåriga, ja, han fyller år nu i början av december, är född i norra Luxemburg och hans pappa var stålverksarbetare.
Om hans mamma står det ingenting och det är väl som vanligt. Kanske var hon hemmafru?
Och denne herr Juncker, han är så väldigt lik mina barns farfar, Sture Eikedahl - salig i åminnelse -.


Värdparet och gästen i mitten.
Stackars herr Juncker såg så tafatt ut .., för statsminister Löven tog liksom hand om gästerna som vore det enbart hans och där stod stålverksarbetarens son och kände sig kanske lite överflödig.

Den som har följt med på bloggen länge vet att jag inte är socialdemokrat, men oj, så jag gläds med statsministern! Jag minns den första tiden hur nervös och osäker han verkade; allt gick liksom fel och nu ser man tydligt på kroppsspråket hur det har förändrats. Nu är han bland vänner.

När jag blir friherrinna .., tänk, då kan man följa med på ett helt annat sätt i det som händer!
Å, så roligt det ska bli!


Var jag dålig i tisdags och hemma från jobbet, är det nu friherrinnans tur.
Oj, oj, oj så dunderförkyld hon är!
Svängde förbi affären och agerade hemtjänst till sjuklingen, men först till lilla Harplinge några kilometer hitom affären (söder om Haverdal) för ett besök på Börjes Bageri.
Infarten till Harplinge kantas av jättelika ekar och tyvärr fick jag möte med andra bilar just då, så den här bilden visar utfarten och är inte lika vacker .., men ni skulle se ...!

Bilden tillhör Börjes bageri.

På Börjes hade jag planerat att köpa en Budapestbakelse till den sjuka madamen och det gjorde jag också, men en annan variant än den vanliga - det fanns ingen annan -.
En byggarbetare stod före mig i kön och köpte nog fredagsfika till sina arbetskamrater. Det var bakelser, kanelbullar och nån sort till och han såg så nöjd och glad ut när han tackade för sig och gick ut till bilen.




Klockringning i Harplinge kyrka.
Det är i Harplinge den där helt fantastiska kyrkogården ligger, den som är nästan som en installation av något slag. Väl värt ett besök! (Friherrinnan tänker sig att en gång ligga där).

Nu är klockan kvart över fyra .., mörkret på väg att falla .., solen har gått ner över havet och jag lyssnar på "Sexiest Ladies of Jazz" - fånig titel - men himla bra låtar!




Här är den, om någon är intresserad.



Sist av allt ringde jag och pratade med Emma som nu är tjugo år, snart inne på sitt tjugoförsta.
Emma arbetar åt Postnord och kör ut paket (alltså hon kör en mindre bil och åker ut till kunder lite här och där som behöver snabba leveranser) och nu har hon och kompisen sparat ihop tillräckligt på detta körande, så efter jul väntar några månaders backpacking i Asien.

Allra finaste Emma!
"Har du tid att surra lite ..?" frågade jag.
"Ja, jag är på väg till Uppsala, jag har all tid i världen!" svarade hon och så blev det en stunds småprat.

Så glad jag var efteråt!

Och nu väntar jag hem herr pensionatsvärden (som åkte rullskidor till jobbet i morse, 22 km, men cyklar hem). Det lär ska bli gravad lax med dillstuvad potatis till middag.

//Gamla - underbara - vykort från Harplinge kan man hitta här!


3 kommentarer:

Anonym sa...

Det var en riktigt smarrig bakelse. Tack Elisabet

Friherrinnan

Evas blogg sa...

Budapestbakelse är en av mina favoriter. På ICA Maxi här har de i blåbär istället för mandariner, så goda!

mossfolk sa...

Krya på dig friherrinnan!
Och tack för en finfin fredagssammanfattning från landet Halland :) Jag röstar inte heller på S, men tycker att det är både roligt och intressant att se hur Löven har kommit in i rollen.