torsdag 19 april 2018

Den andra lediga dagen ...


Här - i Stensjö  - flödade solen.
Jag hade gått på långpromenad med harry och därefter skurat några köksskåp.
Svetten lackade.
Då ringde friherrinnan och jag frågade om hon ville hänga med och ta ett dopp, ja, i Steninge, där hon bor och där det finns en stege ner från piren, men det ville hon inte.
Dels skulle hon köra till sin moster och morbror och hjälpa till med nånting och så sa hon att det kom kalldimma infarande från havet.

Det lät underligt, tyckte jag.
Kunde det verkligen skilja så mycket på ynka fyra kilometer?
Jo, det kunde det.


Från stranden var det knappt att jag såg piren och jag slog mig ner i sanden och tänkte att jag väntar ett tag .., kanske lättar dimman?  En kvinna stod länge och fotograferade med sin mobil .., jag räknade till fem svanar som dök upp i dimman och så gick kvinnan längst ut på Storaskär och redan halvvägs, där jag står och tar bilden, såg jag henne inte. Borta! Som försvunnen!

Efter en stund kom en man och tog samma väg och samma sak där .., som upplöst!
Jag tänkte att det här hade ju varit perfekt för en thriller .., så där om dom bara försvann!


Efter en stund blev det bättre.
I alla där jag satt.
Samma väska som förr om åren .., likadana sandaler .., men en rosa handduk.


Och just framför mig ....




Åååå, så jag  t v e k a d e  om jag skulle ta ett dopp eller inte.
Dimman som fortfarande låg ute vid piren, den var isbitskall och jag kunde snabbt konstatera att var det lågvatten sist vi doppade oss, var det om möjligt än lägre nu.

Nå, kläderna åkte av och baddräkten på.
Gick baklänges nerför stegen ., vattnet nådde knappt till rumpan och det var en ren pärs att sänka ner sig .., huuuu! Sen upp igen.

Då inträffar det märkliga och det är verkligen märkligt .., att då blir man  v a r m  och fylls av en sån ljuvlig känsla av ...., frihet och (jag skrev pånyttfödelse på instagram) .., ja, just pånyttfödelse.
Det är som om ett stort lass energi kommer susande och landar rakt in i ens kropp och inte minst i ens själ!

Sen hemåt.
På väg till bilen träffade jag kunden som var vecka ringer in en beställning och alla vet på förhand EXAKT vad som ska handlas och  hen är nog ändå strået vassare än en viss bloggmadame i Halland .., ty under dom sju år jag varit i affären, har inköpslistan varit på pricken likadan var vecka.
Det blev en stunds småprat .., mest om dimman.

Och resten av dagen har ägnats åt att klippa ner buskar och annat rat i rabatterna.
Vallmon är på väg upp .., klematisen lever och skjuter skott .., gullvivan har tittat fram, liksom små och större påskliljor..., och nävorna som snart tagit över allt som finns att ta över, sträcker på stjälkarna.

Nu middag.

Inga kommentarer: