tisdag 17 april 2018

Tisdag ..., och Valdemar har namnsdag.


Igårkväll ren magi nere vid havet, idag kompakt dimma.
Tittar på morgon-tv och dricker kaffe.
Ser lilla ekorren vid fågelbordet och mängder med bofinkar.

Tv:n påslagen.
På bordet ligger dagstidningar, min mobil, en kamera och fjärrkontrollen.
Vitsippor i ett dricksglas.

Hallandsnytt berättar om två till vårt land invandrade kvinnor vilka båda lyckats få arbete.
Den ena som kock på en förskola i Halmstad, den andra som lokalvårdare och båda tycks så lyckliga.
Ja, det är såklart det enda rätta; att komma in i ett sammanhang och bli självförsörjande.
Och att lära sig språket.
Underbart är det!

När SVT:s morgonstudion stänger luckan klockan nio, byter jag till tv4.
Där är det matlagning mest hela tiden och mellan varven står en man och gör kycklingburgare och han pratar så högt och viftar med armarna och är högljudd och jag tänker .., vem är intresserad av matlagning när man precis har ätit frukost?

Från köket hörs klicket när kaffebryggaren stänger av sig själv.

Funderar över dagens äventyr.
Jag måste åka till Slöinge och hämta ut klänningstyget från Ohlssons tyger i Umeå, en ny, vass sax ska inhandlas (att klippa i tyg med en slö sax = nej!) och så tittar jag än en gång på lilla mobilfilmen där två småkillar tittar fram och den äldre säger "häj elisabätt, ja har fått nytt nattlinne!" och den filmen gör mig så innerligt varm i hjärtat!



Arbetar två till åtta, ikväll tillsammans med Emma.
Hon är i 20-årsåldern och om en dryg vecka åker hon till Bali för att surfa i fjorton dagar.
Själv har jag tre lediga dagar framför mig, därefter helgjobb.
Det går det med.

3 kommentarer:

Ulrika sa...

Och här i ett kök i Närke bakar jag citronkakor i flera olika varianter. Citron är gott i bakat tycker jag! (Fast jag äter just aldrig fikabröd själv ändå, det är för sött.)

Utanför fönstret hänger regnet i luften och gräsmattan är full med lila krokusar.

Lite senare ska jag till ett äldreboende och servera fika före en andakt och sen, sen ska jag till en massör! Ljuva himmelska tanke! Vi har 1500 kr/år i friskvårdspeng och jag tar ut allt på en gång nu (ja det gäller ju liksom att passa på eftersom jag inte är kvar så länge till) och det räcker till massage 5 gånger. Lyckan i det!!

Kram från Fjugesta!

mossfolk sa...

Bilden med dimman, den är underbar! Så inbäddat, rofyllt och stämningsfullt.

Elisabet. sa...

mossfolk: det är likadant just nu .., dimma, dimma, dimma!