söndag 15 april 2018

Luktsinnet ...

I ett par månaders tid har jag känt dofter som ingen annan känner.
All parfym doftar numera tjära.
(Nej, det är inte särskilt angenämt, det påminner mig inte om sommar och tjärdoft och Carl-Antons sång).

Och jag känner en syrlig doft som gör mig halvt galen och jag går omkring och luktar lite här och där .., försöker utröna var det hela kommer ifrån.

Är det jag själv?

Duschar.
Tvålen som pv inhandlat i London och som ska vara så elegant, nej, den doftar också konstigt.

Vasen med tulpaner?
Nej.

Och när jag lagar mat, får jag aldrig nån känsla för smaken.
Inte ens chilin gör samma verkan som tidigare.

Jag har pratat med en läkare som sa att näää, man vet liksom inte ...

Till sist googlar jag på förändrat luktinne.
Det skulle jag inte ha gjort. 

(Tur att jag tar ut tjänstepensionen på fem år ...).

7 kommentarer:

-B sa...

Bivikning av en medesin ?

Babsan sa...

Tänkte samma sak biverkning av ngn ny medicin 😉

Elisabet. sa...

Bente och Babsan: men jag har inte fått nån annan medicin; men det kan ju vara så att beståndsdelarna ändrats ...?

Tony sa...

Det här med att maten inte smakar likadant längre har jag hört från en del personer som kommit upp i åren. Kanske inte lika unga som du och jag men något äldre. Tror du inte luktsinnet kan ha liknande förändringar.
Nån jobbarkompis sa att kroppen har två stadier, "tillväxt och förruttnelse". Tillväxt fram till man är ca 25-30 år sedan blir det en långsam "förruttnelse" resten av livet, eller nåt sånt var det. :-)

Så jag plockar nog också ut min på 5 år ;-)

Bert Bodin sa...

Symptomen finns också här.

Bert Bodin sa...

.

Elisabet. sa...

Tony: tack! Det låter underbart att förruttnelsen inletts ,-)

Bert: och för dig också, uppenbarligen!