måndag 16 april 2018

Resumé ....


Förmiddagspass på jobbet.
Mycket att göra en måndag.
Veckotidningar kommer, men bara fyra lådor .., jag skriver veckans skylt och påminner om att delikatessen fixar studentbuffén om man så önskar .., chefen kommer med tre stora lådor med snus och cigaretter och jag fyller in allt jag bara hinner .., så är det vanligt kassajobb förstås och innan klockan är ett har jag frontat min hyllsektion - den som består av hårschampo, tvålar, tamponger, plåster, tandkräm, ja, allt sånt. Skönt!

Ett femton minuters morgonmöte införs också.
Vi är fyra som sitter i köket och det här har jag saknat under alla åren i affären.
På Ica Supermarket i Ystad hade vi varje måndagmorgon en samling där vi gick igenom veckans annonsblad och annat och senare på eftermiddagen var det möte för alla som var ansvariga för nån del i butiken (jag hade kassan, scheman etc)  och det är så himla bra med kommunikation och inte minst: information.

"Ja, nu har du inte länge kvar att arbeta ., hur känns det Bettan?" sa Marie efteråt.

Jag sa att det känns bra.
Och kunderna är så underbart rara och vänliga!


En kvinna har glömt handlingslappen hemma och säger - lite leende - att hon börjar bli allvarligt oroad för att det är demens på gång.
Då säger en annan kund, en kvinna i sjuttioårsåldern, att det är så hemskt det där och vi får veta att hennes mamma hamnade på ett demensboende och när dottern så en afton kom och hälsade på henne, var mamman så avog.

Till slut hade mamman tittat på henne och sagt: "ja, du får faktiskt ursäkta, men jag orkar inte med nya bekantskaper längre ...", och så bad hon dottern - den nya bekantskapen - att gå sin väg.

"Åååå, det var så sorgligt!" säger kvinnan med allvar i rösten.

Nu är jag hemma och har ätit rester av gårdagens räkröa till pastan.
När jag klickade igång Spotify och min "discover weekly" som väl ska vara baserad på musik som jag borde tycka om .., ja, så är första titeln "Sweet pea" med The Hot Sardines.
Njaaaa ... .



En helt annan sak: jag älskar påhittiga illustratörer och den här, i gårdagens DN, var väl himla påhittigt!!
Det är Paloma Perez Lucero som var (och är väl ännu) begåvad med sån fantasi. 

Inga kommentarer: