fredag 17 augusti 2018

Undergångsålder ....?


Tar Harry på andra morgonrundan - den första, vid halv sex, tar pv -och går åt motsatt håll.
Över kustvägen, in vid hönseriet (för tillfället tomt på höns) och norrut, förbi Harrys bästa kompisar Elsa och Alice (Alice har precis löpt .., och Harry blir stirrig och hoppar lätt som en plätt över deras staket!) och så hemåt igen. Jag går som i en cirkel, alltså.

Sista biten innan Ejdervägen, ser det ut så här.
Det är den nya gång, - och cykelbanan som invigdes i slutet av maj eller möjligen början av juni och i sommar har den frekventerats nåt otroligt!
Det har varit danska turister med den obligatoriska vagnen på släp, den där småttingar sitter .., eller tyskar med breda och till synes vadderade sadlar ..., det har varit stora sällskap, yngre och äldre .., men sällan cykelmän i lycra, dom håller sig på kustvägen och helst i klunga, helst två i bredd.

När cykelbanan var klar, var där inte ett enda litet grässtrå vid sidan om; i slänten.
Nu .., ser det ut så här!
Vilken växtkraft!

Längst ner i bild, knappt synliga, syns ett gäng cyklister som passerade oss när vi var nästan hemma.
Att cykelsemestra, det är uppenbarligen det nya.

Själv svettas jag nåt så kopiöst .., det forsar från huvudet och ner i ögonen och ner mot halsen och vidare mellan brösten. Det är hemskt. Men nu tänker jag cykla till friherrinnan och hämta morgontidningen och ett recept .., pv lär ska komma hem vid tolv .., och ikväll blir det middag hos Eva från Tyresö och hennes man.

Livet.
Livet.
Livet!

4 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Cykelsemester var mina föräldrars modell innan jag föddes. Mina storasystrar fick uppleva det. Det var cyklarna som poletterades på tåget till mina farföräldrar, SJ:are som fått tjänst i Småland och i Värmland. Alltså utgick cyklandet från Stockaryd mot Öland, eller från Åmotfors mot bl.a. Oslo.

Anonym sa...

Då har jag nog sett dig på din runda nån dag i sommar :-)
Hittade din blogg när jag googlade på bilder från vår bygd. Mycket trevliga texter och underbara bilder. Skall fortsätta följa! /Maria

Elisabet. sa...

Bert Bodin: vi tog ju cyklarna med oss till Bornholm och det blev en kanonsemester, främst kanske för att vädret var PERFEKT för cykelturer! Igår när jag körde till affären, såg jag många cyklister med jättemycket packning och med regnkläderna påtagna .., huvva, då är det ju ingen höjdare.

Maria: Så roligt med nån som trivs bland bilder och bokstäver! Välkommen!

Anonym sa...

Elisabet: Vinka om du promenerar hönseriet norrut fler gånger... kod: ”28 vitt nytt ev katt på spaning”
/Maria :-)