söndag 12 augusti 2018

Vilken kväll det blev ...


Ja, det ska jag säga er, att gårdagkvällens enmansteater (Lilli Valentin, efter filmen Shirley Valentine) i ett underbart gammalt trähus i Skipås - mitt mellan Stensjö och Steninge -, det gick inte av för hackor. Berättade jag hur det gick till?
Jo, den norska skådespelaren Eva von Hanno som sommartid bor i just det huset, hon är kund i affären och på något förunderligt vis bjöd hon in mig till teaterkväll och jag, som inte är någon teatermänniska, tackade ja, mest för att vara artig.
Alltså hade jag noll förväntningar inför vad som komma skulle.
Någon vecka innan det hela skulle ta sin början, kom ett meddelande där det stod att man skulle ta med sig en "pute" (kudde) och gärna en liten filt och om man så önskade, något att dricka.
Klockan 18.00 igårkväll skulle det börja.


Kanske var vi ett tjugotal som kommit dit och först var det då titt i utställningslokalen där Eva har sina alster och där bjöds på flädersaft, melonklyftor och ananas och man kunde köpa vykort eller dubbelvikta kort av hennes alster, ja, det var sååå fint!


Många av tavlorna gick i dom här färgerna .., väldigt mycket i blått och det är ju det jag alltid kommer att tänka på när jag tänker på Eva; hon har ofta en blå stor konstnärsrock på sig och håret är blont/grått.

Lägg märke till att ramarna liksom flyter in i själva tavlan ...

En till bild från utställningslokalen.
Många av gästerna var kanske grannar eller goda vänner till Eva och många kom och hälsade och var kunder i affären, men där fanns även män och kvinnor från Norge, främst från Oslo, så rara och vänliga allesammans!
Evas sambo eller käreste eller .., presenterade sig som Harald och det var lätt att komma ihåg för mig, jag tänkte bara på den norske kungen. Harald (inte kungen) kom jag att sitta intill vid den grekiska buffén senare på kvällen, men det visste jag inte när vi stod där ute på gräsmattan.


Några  kort köpte jag som nu ligger på köksbordet.
Det här t.ex, målat av skådespelerskan.


Och det här, målat av hennes mamma, Ingeborg von Hanno, numera avliden.

Det är kväll nu, jag har arbetat idag och tänker gå i säng, så det blir fortsättning på det hela i morgon.
Om ni vill se verkligen hur denna kvinna som har sån utstrålning ser ut - så där på riktigt - (hon är 73 år nu), då kan ni skrolla ner när ni tittar på/läser det som finns på den här länken.

1 kommentar:

Unknown sa...

Du är en mästarinna på att berätta... på ett sätt som omedelbart fångar intresset och nyfikenheten. En sån jädra kväll! Fasicken vad jag skulle önskat att jag var där ����