måndag 3 december 2018

Lucka 3....


Minns någon Jonna .. den där finna golden retrievern som tillbringade dagarna tillsammans med sin matte Maggan, hon som hade secondhandaffären mitt emot min lilla lägenhet i Ystad?
Här tittar Jonna ut.
Det får också bli dagens fönster.

Och bakom lucka 3 döljer sig ett inlägg som handlade om ljud som vi inte glömt.

Så här skrev t.ex Anna i Sheffield 

Ljudet av förbipasserande tåg och signaturmelodin till Björnes magasin - barndomsljud.
Ljudet av musklick copy paste copy paste - jobbet.
Ljudet av en sked i en tekopp - England.
Ljudet av måsar - Stockholm.
Det dova ljudet av en spårvagn på ingång just innan man ser den - Sheffield.
Ljudet av bestick på tallrikar när flera människor äter tillsammans - mitt favoritljud.

Min AP skrev så här  ....

Ljud och barndom då tänker jag på:

Flaggstångens rep som smattrade mot stången (hördes från det öppna fönstret).

Margareta Nilssons visslande på sin cockerspaniel Amanda (tjojojojojojojoooooooo)

"Halleluja praise the Lord" (musik som du ofta spelade när man kom hem från skolan - HÖÖÖÖGT) - mammans kommentar: jag känner inte ens igen titeln ,-)

Sportspegelns signatur
Takten och ljudet då pappa sprang nerför trappan, han klippte flera steg i taget.

Det är ljud från Ringvägen 29 i Malå som jag tänker på :)

Och ett till! ljudet när skrivaren till Atarin 40 ST skrev ut dina LÅÅÅÅÅÅNGA brev. Som den lät :)

Biggan B kom också ihåg ...

Ett av de ljuvigaste ljuden jag längtar efter är ett "klonkande" de gånger renflocken tar sig ner till vår fäbodvall i Jämtlandsfjällen...ledarrenen har en bjällra som låter som ljuv musik.

Har försökt ersätta det ljudet på vår lilla stuga på kollonilotten genom att hänga upp en vindflöjel i bambu, nästan samma dova "klonk"..nu i helgen var vi där...och någon hade stulit den och en väggampel med nypon i...sorgligt.

Inte pga något ekonomiskt värdeförlust-mest en olustig känsla av intrång och saknad av just det dova, lugna klonk-klonk-klonket i vinden...

Kram Biggan

Eva på Frösön skrev ....

Barndomsljud

åror som klyvde vattenytan
kaffepannans visslande
mammas symaskin

fågelkvitter
havets brus hos moster
mopedknatter

skidor mot kall snö

pappas små visseltrudilutter
skoknarr
fiskmåseskrin

tio i topp
vädret och sjörapporten
barnens brevlåda

åska och blåst
regndroppssmatter

och en stilla tystnad






3 kommentarer:

Evas blogg sa...

Visst minns jag Jonna. Så fin! Och vad roligt att läsa om barndomsljuden, hade glömt dessa rader. Tror jag ska kopiera dem och spara.

Elisabet. sa...

Evas blogg: ja, jag tänkte på dig när jag såg Jonna. Ni hade en golden, om jag inte minns fel? (Ja, att du berättat det).

Evas blogg sa...

Ja, vår golden Indra blev bara sju år.