söndag 6 januari 2019

Om livet .....



Nu har jag tittat på den allra första filmen på filmsidan TriArt.se.
Den heter "Inte visste jag att det var livet" och Åsa Båve har gjort filmen.
Hon är tydligen en av dem på bilden som kommer härifrån.

Där finns en intervju med filmskaparen och den som är intervjuar är Ann Jornéus som för övrigt är kund i affären och arbetar på Radio Halland. Bilden har jag lånat därifrån.

Nio kronor kostar det att titta på filmen under fyrtioåtta timmar.
Den är inte lång, knappt tjugo minuter, men jag tycker ju om kortfilmer.

Nå, Elisabet, vad tyckte du då? frågar jag mig själv.
Ja, det var mycket igenkänning, kanske mest från goda vännen Ingrid i Falun (hej Ingrid, om du läser här!), för så här, som den äldre kvinnan i filmen, så har Ingrid ofta - i sina brev - berättat att det är.
Att den ena bekantingen efter den andra faller ifrån.
Ens make eller maka.
Goda vänner.
Bästa vänner.
Och faller dom inte ifrån, hamnar dom på boende och är dementa.
Att man blir - eller känner sig - ensam.
Att man inte orkar som förut eller ser så bra som tidigare.
Helt enkelt att man blir väldigt begränsad.
Eller att tillvaron blir begränsad.
Ens möjligheter. 

Nästa film som jag ska ta mig an, det är den här. 
Det blir i morgon.

1 kommentar:

Cecilia N sa...

Någon klok äldre person sade: ha vänner som är yngre. Då är sannolikheten större att de finns kvar när du är äldre.