tisdag 12 februari 2019

Annabelle ....


Bäst av allt när det gäller jobbet, det är utan tvekan alla småttingar som man lärt känna under dom här åtta åren. Ja, jag vet, jag har sagt det tusen gånger.
Den som var ett år när jag började på Ankaret, ja, den är nu nio .., och den som var nio är sjutton. Ni förstår, vilket hopp det blir!
Än mer påtagligt var det i Ystad i lilla närbutiken.
Där han småttingarna få egna barn innan jag slutade!

Nåväl.
Den tredje kunden idag, det var lilla Annabelle och hennes mamma.
Dom var på väg till dagis och Annabelle höll hårt i sina gosedjur och jag frågade om jag fick ta en bild och det fick jag. Vilken glädje!


Och titta,m vilket fint nagellack hon har!

Det var verkligen roligt att arbeta idag; dessutom ett bra pass, från kvart i åtta till ett. .
Jag gick i säng tidigt igårkväll .., vaknade fyra, lyssnade till nåt radioprogram .., klev upp fem, och sen åkte vi vid tio över sju.

Vilken underbar jobbdag det blev!
Där var kvinnan som är åttiofem år och har semestrat i New York i en veckas tid .., och där var en annan kvinna i samma ålder som berättade om hur svårt det är när ens make har blivit dement och hamnat på ett boende (om Alzheimer kunde vi prata hur länge som helst!), men mest vittnade hon om den ensamhet som kommer som ett brev på posten när man kommit upp i den åldern.
Antingen är vännerna döda, dementa, eller sjuka på annat sätt.
Dom enda sammankomster man besöker, ja, det är begravningar.
Jag känner igen  a l l t  från väninnan I:s brev.

Och där var tre värmlänningar på raken i kassan - alla lika trevliga - och allt började med att kvinnan (från Karlstad ursprungligen, men boendes här i Halland) frågade om jag säger "bullar" om småfrallor och det gör jag ju, numera. Jag berättade att allt började i Skåne.
Å, jag minns att jag skickade en sjuårig Anders att köpa två bullar (menade kanelbullar) och hem kom han från Möllers bageri med två småfrallor! Då förstod jag.

Innan jag åkte hemåt, förvarnade jag Joakim (den nye) att om nu någon blir sjuk i morgon, eller om det blir vård av barn, så kan jag inte komma och arbeta, då vi just i morgon ska ta emot (nu förstår ni fönsterbilden) en leverans om sex fönster, likadana som pv satte in för ett par år sedan.
Dom ska komma i morgon och så småningom hamna i det som en gång var en inbyggd altan eller ett slags uterum, men som ska förvandlas till ett vardagsrum.


Då såg det ut så här, förra gången.
Det är den gula delen längst till vänster som ska isoleras, få nytt golv med värmeslingor, nya fönster och ja, bli ett helt vanligt rum. Ett ganska stort ett och förhoppningsvis ett  l j u s t  rum.

Lite senare: blev så trött, så jag satte mig i loppisfåtöljen och vilade.
Pv kom med ett glas rött vin som jag satt och höll i och smuttade lite på.
Somnade.
Vaknade av att jag blev så kall på min vita kofta ..., där spred sig nu det röda vinet från glaset!
Ajöken, sa fröken.





5 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Lika bra att du tar hela buteljen och färgar hela koftan.
Skämt åsido. Trist på en fin kofta. (Om den nu var det.) Den går väl knappast att rädda, va?

Elisabet. sa...

Bert Bodin: jag har räddat den förut; doppade det som färgats i varm mjölk och sen körde jag den i Klorin i maskinen. Vi får väl se. Men trist!!

Turtlan sa...

Aj då! Synd spilla vin sådär.

Jasså, värmlänningar i kassan. Ja de trevliga sprider ut sig ;-)

Bullar är kanelbullar och liknande. Frallor är frallor! Ja å så finns det släta bullar och det är släta bullar det.

Cecilia N sa...

Precis så om bullar.

Elisabet. sa...

Turtlan: ja, trivsamma människor, verkligen!

Cecilia N: se där!