fredag 15 februari 2019

I Tobolsk ....


 ... i Ryssland, finns alltså detta vackra som finns på frimärkena som jag såg igår, på ett paket, just från Ryssland. Det var Bert i Luleå som bistod (eller helt fixade) detta.
Bilden har jag - som synes - lånat från nätet.

Staden Tobolsk ligger i västra Sibirien, där floden Tobol mynnar ut i Irtys.
Tänk, vad wikipedia är bra!


Jo, det är samma torn, det syns ju tydligt.


Här en bild från Tobolsk från tidigt 1900-tal.
Fotografiet är taget av Av Sergej Prokudin-Gorski.

Det tycks vara mer som ett slättområde, inte mycket som höjer sig vid horisonten.


Jo, jo, "slättområde"!
Det tycks ju nästan som om allt är byggt på en slagghög.

Den här bilden - också från nätet förstås - är tagen av Rysslands premiärminister Dimitry Medvedev.
Jaha du Dimitry, nu kanske du googlar ditt namn och hamnar här på bloggen och jag i min tur får susa iväg till nåt arbetsläger i Sibirien, för stöld av bild, ja, men jag tycker ju om att arbeta, det kanske blir mycket att blogga om?
Jaså, jag får inte ha tillgång till internet, nehej, just det.

Men visst är det fantastiskt vad man kan få veta, dels tack vare Bert i Luleå, men också via wikipedia. Tack och lov att man är född när allt detta fanns att tillgå!



En minut och tjugotvå sekunder .., ja, en liten sväng i Tobolsk.
Jag börjar känna mig rätt hemma där nu.

Om ni nu börjar bli lite sugna på att åka på bilsemester i Ryssland, då tycker jag att ni först ska ta er en titt på youtube, för där finns filmer som visar hur det går till i den ryska trafiken och är man inte mörkrädd innan man sett dessa filmer, så blir man det efteråt. (Det är tydligen lag på att det ska finnas kameror i ryska bilar).

7 kommentarer:

Rexxie sa...

Näe, inte lag men antagligen väldigt bra att ha för att visa vad som hänt (och nu kanske jag är fördomsfull men jag tror att korrumperade poliser också spelar in).

Finns å andra sidan väldigt mycket liknande från USA, England m fl. Anledningen till att det inte finns så många svenska beror nog inte på att vi är så himla mycket bättre förare (möjligen mer nyktra än ryssarna) utan på att det tills för ett par år sedan inte ens var tillåtet att ha kamera i svenska bilar pga integritetsskydd.

https://www.quora.com/Why-do-Russian-cars-have-a-camera-on-the-dashboard

Elisabet. sa...

Rexxie: så kan det också vara, men jag tror att jag hörde i nåt tv-program att det var ett måste i ryska bilar. Nå, jag kan minnas fel. Och efter att ha titta på dom ryska filmerna (ja, jag tittar på sånt ,-) kommer jag aldrig i hela mitt liv - det som återstår av det - att sätta mig i en bil i ryssland ,-)

Rexxie sa...

Äsch, kolla på What Would You Do? i stället! Mycket mer upplyftande!

https://www.youtube.com/watch?v=BB_LqWFTq9Q

Bert Bodin sa...

Jag har läst en del ryska. Inte så att jag kan tala det. Men förstår enstaka ord. Däremot sitter det ryska alfabetet i hjärnan. Det var så jag kunde tyda frimärkena.

Synd att Ryssland är som det är. Finns säkert mycket att se, men jag kommer aldrig att sätta min fot där.

Elisabet. sa...

Bert Bodin: jag tror att det var på 80-talet som det gick flera bussresor från Malå till Leningrad och dom som kom tillbaka var alldeles lyriska ,-) Nej, jag inte heller någon dragning åt det ryska hållet,

Eva sa...

St Petersburg är en otroligt vacker stad med många intressanta platser att besöka!
Man behöver ju inte bosätt dig där precis!
Det går fint att att tåget från Helsingfors,

Eva sa...

Och min dröm är att åka till Vladivostok, det har jag längtar sen jag var fem år och lyssnade på Lennart Hellsings rim i denna boken.
https://www.allehanda.se/artikel/bocker/barnklassiker-med-orientens-spanning