onsdag 13 februari 2019

Hur gick det med koftan ....?

Jo, kan ni tänka er .., det gick bra!
Först lade jag större delen av koftan i varm mjölk och där fick det ligga ett bra tag, sen i maskinen med lite klorin i vattnet.

När jag tog upp koftan och tittade, såg det mer ut som blåbärsmjölk i färgen, där vinet hamnat.
Jag ville bara gråta.

Då tog jag massor med salt och hällde på fläckarna och så ännu mera varm mjölk och innan jag gick i säng fick koftan ligga i skurhinken och med resten av klorinet i spannen.

Sen i maskinen igen i morse.
Nu är den hur fin och vit som helst!!

Klänningen fick - frånsett klorin - samma behandling och är också fin!


4 kommentarer:

mossfolk sa...

Oj, vilka husmorstips! Varm mjölk hade jag aldrig någonsin kommit på att prova. Tur att det gick bra :)

Elisabet. sa...

mossfolk: det fick jag lära mig när jag sökte på nätet. Saltet verkade göra susen!

Åse sa...

härligt!

Anonym sa...

Galltvål!! Helt suveränt mot vinfläckar. Lägg plagget i en hink med vatten och en skvätt galltvål. Låt det ligga nån dag eller två, tills fläcken försvunnit. Tvätta i maskin som vanligt. Galltvål är jättebra mot alla fläckar. T ex en fettfläckar lägger man på lite galltvål, låter det ligga ett tag innan man tvättar. Galltvål finns i flytande form och i tvålform. ellem