onsdag 13 mars 2019

När det ena ger det andra ....


Igår - på instagram - blev det en för mig intressant diskussion om det här med vikten av bra design.
Och jag berättade om våra teskedar och vilken skillnad det är när man till exempel ska äta ägg och jag får "fel" sked. Den lilla längst till höger, den skaver på något vis i munnen. Bäst tycker jag om den näst längst till vänster. Den är "len" och perfekt att hålla i. En Ikea-sked.

Vikten av bra design kanske jag hade inte tänkt så mycket på tidigare, men jag vet när det verkligen "klack till", jo, det var på en resa till norra Tyskland tillsammans med personal och chefer från Ica Supermarket i Ystad. En av arbetskamraterna hade då sällskap med en man och när jag frågade vad han arbetade med, så svarade hon att han var tandbortsdesigner. Aldrig någonsin i mitt liv hade jag tänkt på den yrkeskategorin och i Malå fanns den definitivt inte.
Och det vet ju alla att somliga tandborstar kan kännas helt otympliga och andra helt perfekta!

Nåja, bland alla bestickkommentarer fanns en från asameijer.. 
Hos henne finns besticken Vivianna, designade av Vivianna Torun Bülow-Hube och denna Åsa vittnade om hur ljuvliga dom här besticken var, ja,helt enkelt vilken fröjd det var att äta med dem!
Så här skriver hon, t.ex:
"Skeden avslutas med en liten snirp som gör att de liksom slinker ut ur munnen. Gaffeln är lika skön."


Så här ser dom ut, besticken "Vivianna".
Torun Bülow-Hube kände jag till sen förut; jag undrar om jag inte hade en bok som handlade om henne .., eller så hade bara namnet fastnat i mitt minne?

Sent igårkväll när jag hade krupit under täcket, googlade jag hennes namn och det var ju som "Sesam öppna dig!"



Här en reklamfilm från danska firman Georg Jensen och hennes alster.
Såååå vackra!
Såååå enkla och stilfulla!


Och här är hon tillsammans med Picasso.
Bilden har jag lånat från nätet.

Lars Ulvenstam gjorde ett "Nyfiken på-program" om henne, det låg jag och tittade på innan sömnen tog över och så började jag om i morse.
Vilket liv hon har levt!
Vilken dramatik!

Vivianna Torun Bülow-Hube föddes den 4:e december 1927 och dog  den 3:e juli 2004, hon blev alltså sjuttsiosju år.

3 kommentarer:

Cecilia N sa...

I reklamfilmen här … var det inte en sån klocka med i några ögonblick på Antikrundan från Malmö?

Cecilia N sa...

Och så det där med bestickdesign.
Här i huset finns det olika matskedar. Jag trivs med den ena sorten, make och son med den andra.

Anonym sa...

Lite tveksam till hur knivskaftet känns på Vivianna ;-) Verkar vara "vridet"... Vi är många med olika krav på hur bestick ska kännas i handen och i munnen!
Kerstin i Dalarna