torsdag 30 maj 2019

Bästa på länge ...

Bilden från SVT.

För en vecka sedan kanske beställde jag via nätet en bok från förlaget Votum & Gullers, med titeln "Seventeen Swedish Embassies built 1959-2006." Vad som inspirerat mig till detta? Jo, svt-programmen Arkitekturens pärlor, med Martin Rörby och den bortgångne Christoffer Barnekow, dom både herrarna på bilden.
Dom korta avsnitten visades i programmet Gokväll i SVT1.
Här en liten film från Gokväll, men utan C.Barnekow som medverkande, däremot hans kompanjon.

Tänk, att ett intresse kan dyka upp så där poff, bara!
Ja, att fönster har betydelse för en byggnad, det har jag alltid tänkt, men för övrigt har jag väl varit måttligt intresserad. Men så kom då dom här korta avsnitten där Rörby och Barnekow valt ut en särskilt fascinerande byggnad och där satt jag och tänkte att men åååå, sicken lycka att få följa med en guide som visar på just det dom två herrarna tog upp .., detaljer - om än aldrig så små - ledstänger, hur ljuset föll in .., ja, allt möjligt!


Så kom då boken med posten; en kompakt historia med mjuka pärmar och sprängfylld med text och bilder. Jag fullkomligt älskar den!

Dom sjutton ambassaderna som visas är den i New Delhi, Beijing, Moskva, Brasilia, Kairo, Hanoi, Riyadh, Luanda, Algeirs, Lusaka, Maputo, Tokyo, Dar es Salam, Berlin, Pretoria, Washington och Santiago de Chile. Bilden här ovanför visar "receptionshallen" i ambassaden i Moskva.
Mattan designades av Ann-Marie Zetterberg Lindeberg.


Eller som här, en bild från ambassaden i Pretoria i Sydafrika.
Förutom soffan är möblerna designade Jonas Bohlin.


Och linnegardinerna på bilden .., dom har en dekoration av "Swedish provincial flowers".
Så himla påhittigt!
Ja, all text är på engelska, men jag står på kö till ett exemplar med svensk text.


Och här i Kairo. Så vilsamt.
På originalbilden är inte lampskärmen så här sned, det är jag som höll boken lite tokigt.
Vacker lampfot också.


Ännu en bild från Brasilia.
Dalahästar som håller vakt eller tar emot, vilket som.
Det är för övrigt dom enda dalahästarna jag sett i boken.
Varför inte ta en titt på Brasilia .., vilken arkitektur där finns!

I Washington, alldeles vid Potomac-floden, där ligger House of Sweden och där inryms även den svenska ambassaden. Oj, oj, oj .., vilken byggnad!! Arkitekter var Gert Wingårdh och Tomas Hansen. Här en interiörbild.
Och här mer från utsidan.

Ja, det här visade sig verkligen vara en guldgruva för den som är intresserad av arkitektur, även den som inte har gåvan att få till det ens en hundradel så fint, men det gör ju inget; att ha förmågan att tycka om det som är vackert, ja, det är ju sannerligen inte det sämsta. 


Titta! Här en del av ambassaden i Beijing (å, jag vill säga Peking!).
Här kan ni ta er en titt på hur det ser ut där, via Google Maps.


Och här en bild från innergården i Ystad, där jag bodde.
Inte undra på att den övre bilden kändes hemtam!




Samma runda torn finns i Malmö, på den innergård där sonen en gång bodde.
Nu är det kväller .., klockan är snart åtta, pv sitter och sorterar notpapper, för på söndag har Halmstad kammarkör konsert i Morups kyrka.  

5 kommentarer:

bettankx sa...

Den boken ska jag beställa bums!
Älskade de inslagen i Gokväll. Jag har sen lång tid varit helt betagen av arkitektur. Åker och kollar på olika bostadsområden. Funkis är en favorit.

Turtlan sa...

Instämmer jag också. Dvs gillar inslagen i Gokväll. Alltid så lärorika och intressanta. Den boken tittar jag gärna i vid tillfälle. På tal om House of Sweden. Vad jag minns kunde man inte bara gå in. Eller trodde nog inte det? Minns inte. Men det ligger fint och är stiligt. Jag var en månad i Washington DC 1990 när två av mina kompisar var au pair där. Då fanns inte ambassaden där men jag bodde i området i en liten lägenhet som en av mina kompisar bodde i. Så när de jobbade så promenerade jag ofta där längs floden. Låg en mataffär där ( i samma hus som de sk Watergatehusen) där det redan 1990 fanns plocksallad att köpa med ut. Såå häftigt på den tiden.
Fortsatte man längs floden kom mantill Georgetown som ör en mysig del av DC. Gick man åt andra hållet kom man till tex Lincon memorial. DC är en fin stad. Mycket parker och pampiga the Mall.
Sen var jag tillbaka 2004 och då fanns nya ambassaden. Ja så var det. Tittade in från utsidan.

Pernilla sa...

Jag sällar mig till gänget som också vill ha boken, tror att jag beställer NU. Jag och Pär tittar ju gärna på byggnader, både på tv och ”på riktigt”. Tack för tipset och ett härligt inlägg!

Elisabet. sa...

Turtlan: blev - på mitt eget vis - som tokig av längtan att se det här på riktigt, men kollade upp hotellpriser och tänkte på att jag formligen AVSKYR det här med dricks .., så jag får väl titta i boken ,-)

Bettankx: önskar att man fick titta in i husen också!

Pernilla: Jag har även ställt mig i kö för en på svenska, så svängd är jag inte i engelska och det är så många fackuttryck - tror att jag får ut mera av den om jag inte behöver fundera hit och dit -.

Bert Bodin sa...

Gokväll är ofta bra.

Georgetown Washington DC är mysigare än man tror. Watergatekvarteren har jag också besökt. Svensk ambassadpersonal bjöd på drink. Jojo. 😉